پرش به محتوا
خانه » تکنولوژی در سرویس خودرو: نگاهی به قطعات پیشرفته ما

تکنولوژی در سرویس خودرو: نگاهی به قطعات پیشرفته ما

شناخت قطعات خودرو به صورت تخصصی گاه برای تمامی افراد جامعه ضروری نیست اما بسیاری از دانشجویان یا کارآموزانی که در رشته های مرتبط با تولید قطعات خودرو یا موتور فعالیت می کنند باید همه چیز را در مورد انواع قطعات بدانند. از این روی در این مقاله در مورد سه قطعه مهم یعنی لنت ترمز جلو، دنده پینیون استارت و پروانه موتور فن توضیحات مفصلی را ارائه خواهیم کرد. در پایان این مقاله در مورد یکی از بهترین های تولید قطعات خودرو در ایران توضیح داده و شما را با سایت رسمی این کارخانه آشنا خواهیم کرد.

Shape1

لنت ترمز جلو: راهی برای تضمین ایمنی شما در هر مسیر

لنت ترمز جلو یکی از مهم ‌ترین قطعات سیستم ترمز خودرو است که در چرخ ‌های جلو قرار می‌ گیرد. لنت ترمز جلو با ایجاد اصطکاک با دیسک ‌های ترمز، باعث کاهش سرعت و توقف خودرو می ‌شود.

لنت ترمز جلو از دو قسمت اصلی تشکیل شده است:

  • صفحه پشتی: این صفحه از جنس فولاد است و لنت ترمز را به کالیپر ترمز متصل می ‌کند.

  • مواد اصطکاکی: این مواد از ترکیبات مختلفی مانند گرافیت، آزبست، سرامیکی و فلزی ساخته شده و وظیفه ایجاد اصطکاک را بر عهده دارند.

لنت‌ های ترمز جلو به مرور زمان و با استفاده زیاد، دچار فرسایش می‌ شوند. در صورتی که لنت‌ های ترمز جلو به موقع تعویض نشوند، می ‌توانند باعث کاهش قدرت ترمزگیری، ایجاد صدا و لرزش در هنگام ترمزگیری و در نهایت، خرابی دیسک ‌های ترمز شوند.

علائم خرابی لنت ‌های ترمز جلو عبارتند از:

  • ایجاد صدا و لرزش در هنگام ترمزگیری

  • کاهش قدرت ترمزگیری

  • وجود بریدگی یا خراشیدگی در سطح لنت ‌ها

  • نازک شدن لنت ‌ها به حدی که لبه فلزی صفحه پشتی قابل مشاهده باشد.

به طور کلی، توصیه می ‌شود لنت‌ های ترمز جلو هر 40 تا 60 هزار کیلومتر تعویض شوند. البته این زمان می‌ تواند بسته به شرایط رانندگی، سبک رانندگی و کیفیت لنت ‌های ترمز، متفاوت باشد.

برای تعویض لنت‌ های ترمز جلو، باید به یک مکانیک ماهر مراجعه کنید. در هنگام تعویض لنت‌های ترمز، باید دیسک ‌های ترمز نیز بررسی شده تا در صورت نیاز، تعویض شوند.

دنده پینیون استارت با دوام و قدرتمند

دنده پینیون استارت یک چرخ دنده کوچک است که روی محور استارت قرار دارد. این دنده با دنده فلایویل موتور درگیر می شود و باعث می شود موتور شروع به کار کند.

دنده پینیون استارت معمولاً از فولاد ساخته شده و دارای دندانه های مارپیچی است. این دندانه ها باعث می شوند که درگیری بین دنده پینیون و دنده فلایویل محکم تر باشد.

بیشتر بخوانید:

دنده پینیون استارت توسط یک سیم پیچ مغناطیسی در اتوماتیک استارت به حرکت در می آید. وقتی کلید استارت را می چرخانیم، برق به اتوماتیک استارت رفته و سیم پیچ مغناطیسی آن فعال می شود. این سیم پیچ یک پیستون را به داخل کشیده و دنده پینیون را به سمت جلو هل می دهد. دنده پینیون با جلو آمدن، با دنده فلایویل درگیر شده و موجب شروع کار موتور می شود.

وقتی موتور روشن می شود، سوئیچ استارت را رها می کنیم. این کار باعث می شود که برق از اتوماتیک استارت قطع شود و سیم پیچ مغناطیسی آن غیرفعال شود. پیستون اتوماتیک استارت به حالت اولیه خود باز گشته و دنده پینیون را به عقب می راند. دنده پینیون با عقب رفتن، از دنده فلایویل جدا شده و موتور را خاموش می کند.

علائم خرابی دنده پینیون استارت عبارتند از:

  • صدای تق تق هنگام استارت زدن

  • روشن نشدن موتور

  • روشن شدن موتور با صدای غیرعادی

در صورت مشاهده هر یک از این علائم، باید دنده پینیون استارت را بررسی و در صورت نیاز، تعویض کرد.

Shape3

پروانه موتور فن برای رانندگی بهینه

پروانه موتور فن یا فن رادیاتور، یک قطعه مهم در سیستم خنک ‌کاری موتور خودرو است که وظیفه انتقال گرمای تولید شده توسط موتور به بیرون از خودرو را بر عهده دارد. پروانه موتور فن معمولاً در جلوی رادیاتور قرار داشته و با چرخش خود، جریان هوا را از میان رادیاتور عبور می ‌دهد. این جریان هوا باعث می ‌شود که گرمای موجود در مایع خنک ‌کننده، از طریق رادیاتور به بیرون از خودرو منتقل شود.

پروانه موتور فن معمولاً از فلز یا پلاستیک ساخته شده و دارای چند پره است. تعداد پره‌ های پروانه موتور فن می ‌تواند متفاوت باشد، اما معمولاً بین 4 تا 8 پره است. هرچه تعداد پره ‌های پروانه بیشتر باشد، جریان هوا بیشتری تولید شده و در نتیجه، خنک‌ کاری موتور بهتر انجام می ‌شود.

پروانه موتور فن می ‌تواند به دو صورت مکانیکی یا برقی کار کند. در پروانه ‌های مکانیکی، یک تسمه یا زنجیر، پروانه را به میل لنگ موتور متصل می ‌کند. این اتصال باعث می ‌شود که پروانه با چرخش میل لنگ، به حرکت درآید. در پروانه ‌های برقی، یک موتور الکتریکی، پروانه را به حرکت در می‌ آورد.

پروانه موتور فن یک قطعه مهم در سیستم خنک ‌کاری موتور خودرو است و خرابی آن می ‌تواند باعث افزایش دمای موتور و در نهایت، آسیب دیدن موتور شود. در صورت مشاهده هرگونه عیب در پروانه موتور فن، باید آن را بررسی و در صورت نیاز، تعویض کرد.

با توجه به آنچه در این مقاله خواندید این سه قطعه یعنی پروانه موتور فن، دنده پینیون استارت و لنت ترمز جلو جز قطعات بسیار مهم برای هر خودرویی محسوب می شوند. از این روی اگر قصد خرید این قطعات را دارید، پیشنهاد ما گروه صنعتي اتحاد است. چرا که این گروه با بیش از ربع قرن تجربه با کیفیت ترین قطعات خودرو را تولید می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حسین میخک

حسین میخک