پرش به محتوا
خانه » بلاگ » از دست دادن رتبه گوگل یا دلایل افت رتبه سایت: چه باید کرد؟

از دست دادن رتبه گوگل یا دلایل افت رتبه سایت: چه باید کرد؟

هر یک از ما از دست دادن رتبه گوگل را در مورد کلمات کلیدی اصلی یا فرعی مشاهده کردیم. حال متخصص سئو باشیم و یا یک شخص مبتدی در امر سئو. مهم است که بفهمیم این کاهش دید در SERP از کجا می آید تا اقدامات درست را انجام دهیم. حتی اگر این نوسانات کاملاً طبیعی باشد. به هر حال دلایل افت رتبه سایت باید بررسی شود. که چرا افت ناگهانی رتبه سایت در گوگل رخ داده است.

اگر همه صفحات شما سقوط کنند، به این معنی است که رقابت شدیدتر است یا اینکه وب سایت شما دیگر مانند قبل بهینه نشده است یا با الگوریتم موتور جستجو تبادل دارد. یک رویکرد پیشگیرانه  در مقابل افت ناگهانی رتبه سایت در گوگل به شما این امکان را می دهد که این خطر را محدود کنید و این همان چیزی است که میخک مارکتینگ در این مقاله به شما توضیح می دهد.

جستجوی گوگل موقعیت خود را از دست داد
افت ناگهانی رتبه سایت در گوگل

1. آیا سایت شما قابل دسترسی است؟

از دست دادن رتبه در گوگل می تواند به سادگی نشان دهنده مشکل در دسترسی به وب سایت یا صفحه خاصی از وب سایت شما باشد. برای این کار، می توانید از طریق کنسول جستجوی گوگل یا ابزاری مانند آن بررسی کد وضعیت HTTP آن بروید و  بررسی کنید. بعضی از این خطاها ممکن از این پست باشند:

  • کد وضعیت 200 : مشکلی برای یافتن صفحه شما وجود ندارد
  • خطای 404 (صفحه یافت نشد) یا خطای 410 (صفحه برای همیشه در دسترس نیست)
  • خطای 500 (مشکل سرور): در این صورت از شما دعوت می کنیم با هاست خود تماس بگیرید.

آیا فایل Robots.txt شما مانع از خزیدن یک سایت می شود؟

فایل Robots.txt برای ارجاع به سایت بسیار جالب است: به شما امکان می دهد صفحات انصراف و رد در دید گوگل را اضافه کنید. و  برای ربات ها خزیدن ربات به صفحه(هایی) که می خواهید از آن اجتناب کنید نمی خزد. آیا می‌توانید صفحاتی را اضافه کنید که تأثیر آن بر سئوی سایت شما را حذف کند؟

اگر URL های شما حذف شوند، در معرض خطر افت ناگهانی رتبه سایت در گوگل هستید.

می توانید فایل robots.txt خود را از طریق ابزار خزنده مانند Screaming frog یا ابزارهای آنلاین رایگان مانند https://technicalseo.com/tools/robots-txt/

2. آیا اصول اولیه سئو رعایت می شود؟

حفظ موقعیت خوب بدون رعایت اصول اولیه سئو غیرممکن است. در واقع، گوگل صفحاتی را که با استانداردهای آن مطابقت ندارند جریمه می کند. بررسی نکات زیر  در زمان از دست دادن رتبه گوگل و بررسی دلایل افت رتبه سایت ضروری است:

  • عنوان صفحه و توضیحات متا: نرخ کلیک (CTR) را افزایش می دهد و بنابراین ارجاع طبیعی را بهبود می بخشد. مختصر، مؤثر و برانگیختن میل (با افعال کنشی) باشد. توصیه ما در مقاله در مورد برچسب های عنوان عالی و توضیحات متا.
  • تگ های عنوان صفحه شما – توصیه ما در مقاله بهینه سازی تگ عنوان
  • سرعت بارگذاری صفحات وب سایت شما
  • سازگاری سایت شما با تلفن همراه – نتایج گوگل در تلفن های همراه و تبلت ها با نتایج رایانه شخصی متفاوت است. اگر سایت شما بهینه سازی نشده باشد، در خطر قرار نگرفتن خود و در نتیجه از دست دادن موقعیت در موتورهای جستجو هستید. از شما دعوت می کنیم مقاله های میخک مارکتینگ را برای بهینه سازی سئو سایت موبایل خود بررسی کنید.
دلایل افت رتبه سایت
دلایل افت رتبه سایت

3. به ابزارهای گوگل اعتماد کنید: کنسول جستجو و گوگل آنالیتیکس

این گوگل است که انتخاب می کند سایت شما در موقعیت اول یا حتی در “موقعیت 0” یا در صفحه دوم ظاهر شود… بنابراین جالب است بدانید که گوگل چگونه سایت شما را قضاوت می کند و کدام معیارها استانداردها را رعایت نمی کنند.

کنسول جستجوی گوگل

Google Seach Console ابزاری رایگان از گوگل است که اطلاعات دقیق زیادی در مورد دید یک وب سایت در اختیار شما قرار می دهد. ما به طور خاص بر روی گزارش خطا تمرکز خواهیم کرد: Exploration > Exploration Report. می توانید مشکلات ناوبری را که توسط رباتی که وب سایت را خزیده است مشاهده کنید. شما همچنین می توانید یک نقشه سایت ارسال کنید.

در صورت تحریم دستی از طرف Google، به طور خودکار از طریق فضای کنسول جستجوی Google خود به شما هشدار داده می شود. و این نیز عاملی برای دلایل افت رتبه سایت است.

تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل

گوگل آنالیتیکس ابزار مهم دیگر گوگل است. اطلاعات ضروری در مورد ترافیک وب سایت شما و رفتار بازدیدکنندگان از سایت را در اختیار شما قرار می دهد. تشخیص اینکه آیا صفحات دچار افت شدید ترافیک شده اند، ضروری است: صفحات در هر جلسه و نرخ پرش اولویت دارند. تغییرات در سایت شما ممکن است بر آمار آن، ارجاع طبیعی سایت شما و در نتیجه موقعیت شما در SERP تأثیر منفی گذاشته باشد.

تصویر ارائه Google Analytics: Anywhere. هر زمان.

4. محتوای وب سایت خود را بررسی کنید

همانطور که در بالا ذکر شد، محتوای وب سایت شما می تواند بر موقعیت صفحات وب شما تأثیر منفی بگذارد و باعث از دست رفتن رتبه گوگل شود.. کیفیت محتوا یک معیار موقعیت یابی بسیار مهم است. قبل از از دست دادن موقعیت های غیرقابل برگشت باید روی این موضوع تمرکز کنید.

محتوای نامطلوب و بی کیفیت منجر به رها شدن و ترافیک کمتر به سایت شما و در نتیجه افت ناگهانی رتبه سایت در گوگل می شود. برای گوگل، این یک سیگنال منفی است و می تواند باعث از دست دادن موقعیت شما شود. مطالب را از سایت دیگری یا سایت خود کپی نکنید، روی محتوا و شکل آن کار کنید و مقالات قدیمی را بروز کنید تا جذابیت خوبی داشته باشید.

مهم است که سایت خود را بروز نگه دارید تا ربات گوگل بتواند به طور مرتب از آن بازدید کند و در نتیجه موقعیت شما را بروز کند.

5. آیا بک لینک خوبی دارید؟

بک لینک ها برای یک وب سایت با موقعیت خوب تبدیل به “عمر ضروری” شده اند. از دست دادن رتبه گوگل می تواند نشانه بک لینکی باشد که کیفیت خود را از دست می دهد یا دیگر به اندازه کافی ارائه نمی شود. شما همچنین می توانید با سئو منفی روبرو شوید، یعنی یک اقدام مخرب از طرف یک وب سایت دیگر که باعث از دست دادن قدرت شما و افت ناگهانی رتبه سایت در گوگل می شود. ابزار سئوی با شکوه کامل ترین ابزار برای بک لینک دادن است.

همچنین می توانید درخواست حذف بک لینک های “بد” خود را مستقیماً در سایت های ناشر درخواست کنید. شما همچنین این امکان را دارید که از طریق کنسول جستجوی گوگل درخواست رد این لینک ها را بدهید.

همانطور که متوجه شده اید، دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود موقعیت های وب سایت شما از بین برود. نکات مختلف ذکر شده در این مقاله و توصیه های تخصصی مختلف در وبلاگ را دنبال کنید. نه تنها می توانید موقعیت های خود را بازیابی کنید، بلکه شاید آنها را به سادگی بهبود بخشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حسین میخک

حسین میخک