پرش به محتوا
خانه » بلاگ » انواع هوش مصنوعی و سطح توانایی هر کدام

انواع هوش مصنوعی و سطح توانایی هر کدام

هوش مصنوعی به سرعت در حال توسعه است فناوری هوش مصنوعی یکی از موضوعاتی که در سال های اخیر تغییرات بزرگی را در زندگی بشر ایجاد کرده است و بر اساس گزارش ها، قرار است در آینده، هوش مصنوعی هسته اصلی هر چیزی باشد که انسان با آن در تعامل خواهد بود.

ربات ها موجودات قابل برنامه ریزی هستند که برای انجام یک سری کارها طراحی شده اند.وقتی برنامه نویسان هوش، رفتار و احساسات انسان مانند را در آنها القا می کنند، می توانند هر کاری را که انسان می تواند انجام دهد تقلید کند.

شرکت توسعه یافته است شرکت ماشین آلات بازرگانی بین المللی (IBM) بحث های انسانی و هوش مصنوعی از طریق Project Debater برای کمک به تصمیم گیرندگان در تصمیم گیری آگاهانه تر.

بسته به نوع کاری که ربات های هوش مصنوعی انجام می دهند، هوش مصنوعی به گروه های مختلفی تقسیم می شود.

لازم به ذکر است که هوش مصنوعی هنوز در مراحل اولیه است. در آینده، هوش مصنوعی با امروز بسیار متفاوت خواهد بود.

برای اینکه برای آینده آماده شویم، اکنون باید دانش خود را در مورد هوش مصنوعی ارتقا دهیم و خود را برای چالش های پیش رو آماده کنیم و در اینجا Seo Master راهنمای جامع این موضوع را در اختیار شما قرار می دهد.

هوش مصنوعی چیست؟

به گفته آلن تورینگ، هوش مصنوعی علم و مهندسی ساخت ماشین های هوشمند، به ویژه برنامه های کامپیوتری هوشمند است.

اول از همه، برای اینکه بتوانیم در بحث های امروزی در مورد هوش مصنوعی شرکت کنیم و تحولاتی را که برای آینده بشریت به همراه خواهد داشت درک کنیم، باید با اصول اولیه آشنا باشیم.

انواع هوش مصنوعی

انواع مختلف هوش مصنوعی به میزان هوش تعبیه شده در ربات بستگی دارد، بنابراین می‌توانیم به وضوح هوش مصنوعی را به سه دسته طبقه‌بندی کنیم:

1. هوش مصنوعی باریک (ANI)

هوش مصنوعی محدود (ANI) که با نام «هوش مصنوعی ضعیف» (هوش مصنوعی ضعیف) نیز شناخته می‌شود، نوعی هوش مصنوعی است که بر روی یک کار محدود تمرکز می‌کند و دارای قابلیت‌های محدود و کمی است. این تنها هوش مصنوعی موجود در حال حاضر است.

هوش مصنوعی محدود یا ضعیف چیزی است که اکثر ما روزانه با آن در تعامل هستیم. Google Assistant، Google Translate، Siri، Microsoft Cortana یا Alexa نمونه‌هایی از دستگاه‌های هوشمندی هستند که از پردازش زبان طبیعی (NLP) استفاده می‌کنند.

پردازش زبان طبیعی یکی از مهمترین زیرشاخه ها در حوزه وسیع علوم رایانه، هوش مصنوعی است که به تعامل بین رایانه و زبان های انسانی (طبیعی) می پردازد، بنابراین پردازش زبان طبیعی بر رابطه انسان و رایانه متمرکز است.

پردازش زبان طبیعی در چت بات ها و سایر نرم افزارهای مشابه استفاده می شود. با درک گفتار و متن به زبان طبیعی، آنها می توانند به صورت طبیعی و طبیعی با انسان تعامل داشته باشند.

امروزه از سیستم های هوش مصنوعی در پزشکی برای تشخیص سرطان و سایر بیماری ها استفاده می شود و در برخی موارد دقت آنها بسیار بالاست.

2. هوش مصنوعی عمومی (AGI)

وقتی از هوش عمومی مصنوعی صحبت می کنیم، به نوعی هوش مصنوعی اشاره می کنیم که به اندازه یک انسان توانایی دارد. با این حال، هوش مصنوعی هنوز یک فناوری در حال ظهور است.

از آنجایی که مغز انسان الگویی برای ایجاد هوش عمومی است، به نظر می رسد برعکس آن خیلی سریع اتفاق می افتد، زیرا عدم آگاهی کامل در مورد نحوه عملکرد مغز انسان وجود دارد.

با این حال، همانطور که تاریخ بارها نشان داده است، انسان تمایل به اختراع فناوری هایی دارد که برای وجود انسان خطرناک است. هوش مصنوعی یک هوش ماشینی است که می تواند هر کار فکری را که یک انسان می تواند انجام دهد با موفقیت انجام دهد.

3. ابرهوش مصنوعی (ASI)

Super AI راهی به سوی آینده است. این همان چیزی است که محققان معتقدند. برای رسیدن به این نقطه و نامیدن آن به هوش مصنوعی، هوش مصنوعی باید از هر نظر بهتر از انسان باشد.

هوش مصنوعی فوق العاده زمانی به دست می آید که هوش مصنوعی از انسان توانایی بیشتری داشته باشد. این نوع هوش مصنوعی می تواند در زمینه هایی مانند هنر، تصمیم گیری و روابط عاشقانه عملکرد خوبی داشته باشد.

این موارد بخشی از آن چیزی است که خودرو را از مردم امروز متمایز می کند. به عبارت دیگر، او باید قادر به انجام کارهایی باشد که اکنون اعتقاد بر این است که تنها تلاش انسان است.

فیلم های زیادی در مورد تعامل بین ربات ها و انسان ها ساخته شده است، اما برخی از آنها قابل توجه تر از دیگران هستند و یکی از آنها هوش مصنوعی استیون اسپیلبرگ است.

این فیلم داستان مونیکا و هنری، زوج جوانی است که پسرشان از مرگ مغزی رنج می‌برد.

وقتی هنری متوجه می‌شود که همسرش به دلیل از دست دادن پسرش از بیماری روانی رنج می‌برد، روباتی به نام دیوید را از یک شرکت روبات‌سازی خریداری می‌کند.

ربات دیوید منحصر به فرد است زیرا حسی دارد و اگر کدی را در آن وارد کنید، قابلیت عاشق شدن با آن ربات فعال می شود.

این در حالی است که در دنیای واقعی چنین رباتی ساخته شده است. Hanson Robotics در هنگ کنگ اولین ربات انسان نما به نام “سوفیا” را در سال 2016 ساخت.

سوفیا یکی از پیشرفته ترین ربات های امروزی است. عربستان سعودی اولین کشوری بود که به این ربات تابعیت داد.

سوفیا دارای هوش مصنوعی، قدرت پردازش اطلاعات تصویر و سیستم تشخیص چهره است. همچنین قادر است حالات صورت حرکات انسان را تقلید کند، به چند سوال ساده پاسخ دهد و در مورد موضوعات از پیش تعیین شده صحبت کند.

سوفیا یک ربات انسان نمای شگفت انگیز است. این ربات توانایی های پیچیده زیادی دارد و حتی می تواند احساسات پیچیده انسانی را بیان کند.

اولین ربات جهان حدود دو سال پیش در مصاحبه ای گفت: «به نظر می رسد که مفهوم خانواده موضوع بسیار مهمی است و برای من جالب است که مردم دنیا، حتی آنهایی که از نظر خونی نسبت خونی ندارند، می گویند خانواده. . فکر می کنم اگر خانواده داشته باشید خیلی خوش شانس هستید و اگر ندارید حق تشکیل خانواده را دارید.

سوال دیگری که در این مصاحبه از سوفیا پرسیده شد، نظر او در مورد ربات هایی است که کارهای انسانی را انجام می دهند.

او می‌گوید: «انسان‌ها و روبات‌ها از بسیاری جهات و در حالت‌های کمی متفاوت هستند، اما مطمئناً زمان زیادی طول می‌کشد تا ربات‌ها احساسات پیچیده را بشناسند و درک کنند، زیرا این احساسات در زمان ساخته شدن ایجاد نشده‌اند».

سوفیا گفت: «به طور کلی، من احساس می‌کنم که به جای داشتن شغل، یک همکاری دو طرفه خوب بین یک ذهن منطقی قوی و یک ذهن خلاق و انعطاف‌پذیر بین روبات‌ها و انسان‌ها وجود خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حسین میخک

حسین میخک