پرش به محتوا
خانه » بلاگ » تعریف قرارداد تولید محتوا و نکات آن

تعریف قرارداد تولید محتوا و نکات آن

تعریف قرارداد تولید محتوا و نکات آن

امروزه، محتوا شاه کلیدِ دنیای دیجیتال است. از وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی گرفته تا تبلیغات و بازاریابی، همه جا ردپای محتوا به چشم می‌آید. اما در این میان، نظم و انضباطِ کار، حرف اول را می‌زند؛ از این رو، انعقاد قرارداد تولید محتوا برای صاحبین کسب و کارها و همچنین طرف مقابلشان ضروری خواهد بود.

در این مقاله که توسط کارشناسان حقوقی وکیل باشی نوشته شده است، به شما خواهیم گفت که چگونه با تنظیم قرارداد تولید محتوا به صورت دقیق و اصولی، می‌توانید از حقوق خود دفاع نموده و به بهترین نتیجه ممکن دست پیدا کنید.

به طور کلی تولید محتوا یعنی چه؟

تولید محتوا به فرآیند خلق و انتشار اطلاعات در قالب‌های مختلف، از جمله متن، تصویر، ویدئو، صدا و … گفته می‌شود که میتواند اهداف بازاریابی و تبلیغات، آموزش، سرگرمی و یا اطلاع رسانی را به همراه داشته باشد.

جالب است بدانید، انواع مختلفی از تولید محتوا وجود دارد:

تولید محتوای متنی: شامل نوشتن مقاله، وبلاگ، پست شبکه‌های اجتماعی، کتاب الکترونیکی و …

تولید محتوای تصویری: شامل عکاسی، طراحی گرافیک، ساخت اینفوگرافیک و …

تولید محتوای ویدئویی: شامل ساخت فیلم، انیمیشن، موشن گرافیک و …

تولید محتوای صوتی: شامل ضبط پادکست، کتاب صوتی و …

قرارداد تولید محتوا به چه معناست؟

قرارداد تولید محتوا یک توافقنامه حقوقی بین کارفرما (صاحب وب‌سایت یا کسب‌وکار) و مجری (نویسنده یا تولیدکننده محتوا) است که شرایط و ضوابط تولید محتوا را مشخص می‌کند. این قرارداد به منظور حفاظت از حقوق هر دو طرف و اطمینان از انجام کار به نحو مطلوب تنظیم می‌شود.

در واقع، قرارداد تولید محتوا برای سایت، توافقی مکتوب میان سفارش‌دهنده محتوا و نویسنده/ ویراستار است که شخص مجری موظف است محتوایی را با مضمون و محتوای مشخص شده برای سفارش‌دهنده ایجاد کند. به‌این‌ترتیب، سفارش‌دهنده نیز موظف است مبلغی را در ازای ایجاد محتوا به فرد مجری پرداخت کند. این تفاهم‌نامه مطابق مقررات قانون کار تنظیم شده و می‌تواند شامل موارد دیگری همچون حقوق مالکیت معنوی، مدت زمان تولید محتوا، حقوق و تعهدات طرفین و… باشد.

بیشتر بخوانید:

نکات قرارداد تولید محتوا شامل چه مواردی است؟

موارد مهمی که در قرارداد تولید محتوا شبکه های اجتماعی باید به آنها توجه شود عبارتند از:

مشخصات طرفین قرارداد: شامل نام، آدرس، شماره تماس و سایر اطلاعات مربوط به کارفرما و مجری

موضوع قرارداد تولید محتوا: نوع محتوای مورد نظر (مانند محتوای متنی، گرافیکی، ویدئویی)، موضوع محتوا، تعداد کلمات یا حجم محتوا، و لحن و سبک محتوای مورد نظر کارفرما باید به طور واضح، معین باشد.

تعهدات کارفرما: شامل پرداخت دستمزد به مجری، ارائه اطلاعات و منابع لازم به مجری، و تأیید یا رد محتوای تولید شده

تعهدات مجری(تولید کننده محتوا) شامل تولید محتوای باکیفیت و مطابق با خواسته کارفرما، رعایت اصول سئو و نگارش، و تحویل محتوا در زمان مقرر

مبلغ قرارداد: این بند به دستمزد مجری برای تولید محتوا اشاره دارد. به این صورت که باید مبلغ قرارداد که همان حقوق و درآمد وی است، در متن و مفاد قرارداد تولید محتوا و همچنین زمان و نحوه پرداخت آن قیدگردد.

مالکیت فکری به این منظور که مالکیت محتوای تولید شده به چه کسی تعلق دارد، تعهد به حفظ محرمانگی اطلاعات کسب و کار مورد نظر و همچنین تعیین مرجع حل اختلاف میان طرفین نیز از دیگر نکات مهم قرارداد تولید محتواست که باید مورد توجه قرار گیرد.

در آخر، سایر نکاتی که باید در تنظیم قرارداد تولید محتوا به آنها توجه کرد این است که:

  • قرارداد تولید محتوا باید به صورت کتبی بوده و به امضای هر دو طرف برسد.
  • تمام مفاد قرارداد مذکور باید واضح و شفاف باشد.
  • و همچنین، از یک مشاور حقوقی برای تنظیم قرارداد تولید محتوا بهره برد. استفاده از خدمات مشاوره حقوقی قبل از انعقاد قرارداد به درک بیشتر طرفین از مفاد توافق نامه کمک کرده و اختلافات احتمالی آینده را به حداقل خواهد رساند.

نتیجه گیری:

همانطور که در مقاله گفته شد، قرارداد تولید محتوا در فضای مجازی ابزاری قدرتمند برای ایجاد نظم، تضمین کیفیت و حفظ تعهد در فرایند تولید محتواست. با تنظیم یک قرارداد دقیق و اصولی، می‌توانید از حقوقِ خود به خوبی دفاع کرده و از بروزِ سوءتفاهمات جلوگیری کنید و همچین به بهترین نتیجه ممکن را در همکاری تان بیابید.

به یاد داشته باشید، نظم و تعهد، کلیدِ موفقیت در دنیای محتواست و قرارداد تولید محتوا، گامی مطمئن در مسیرِ این نظم و تعهد خواهد بود. با اتکا به این ابزارِ قدرتمند، گامی بلند در دنیای محتوا بردارید و به اهدافتان در دنیای دیجیتالِ امروز دست پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حسین میخک

حسین میخک