پرش به محتوا
خانه » بلاگ » Robots.txt چیست و چه تاثیری بر سئو دارد

Robots.txt چیست و چه تاثیری بر سئو دارد

در این پست توضیح می دهیم robots.txt چیست و چه تاثیری بر سئوی سایت شما دارد.

robots.txt چیست؟

Robots.txt فایلی است که در وب سایت شما قرار دارد و موتورهای جستجو برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز هنگام خزیدن در وب سایت به دنبال آن می گردند. بنابراین، همیشه باید فایل robots.txt خود را در دایرکتوری ریشه وب سایت قرار دهید، زیرا این اولین جایی است که عنکبوت های موتور جستجو برای یافتن دستورالعمل های مورد نیاز خود شروع به جستجو می کنند.

برای بررسی اینکه آیا روبات txt در وب سایت وجود دارد یا خیر، می توانید از یک robots txt checker استفاده کنید. این کار با تایپ “www.namnetpåhemsidan.com/robots.txt” در مرورگر انجام می شود.

گوگل توصیه می کند که همه صاحبان وب سایت یک فایل robots-txt را نیز نصب کرده باشند. اگر عنکبوت موتور جستجو چنین فایلی را پیدا نکند، این خطر وجود دارد که فقط بخش هایی از وب سایت خزیده شود. از آنجایی که می توانید از طریق محتوای صفحات مختلف وب سایت به جایگاه بالاتری در نتایج جستجوی موتورهای جستجو برسید، مهم است که همه صفحات خزیده شده و ایندکس شوند.

بسته به ساختار وب سایت خود، گاهی اوقات می خواهید بخش هایی از وب سایت را از موتورهای جستجو حذف کنید. یک مثال معمولی از این، صفحاتی هستند که در پس ورود هستند (به عنوان مثال یک کنترل پنل) که قرار نیست در نتایج جستجو نمایش داده شوند.

فایل robots.txt چه کاری انجام می دهد؟

به عنوان مثال، اگر وردپرس robots.txt دارید، فایل می‌تواند بخش‌های خاصی از وب‌سایت را مسدود کرده و قسمت‌های دیگر را فهرست کند. با وردپرس robots.txt، می‌توانید پوشه‌ها و فایل‌های خاصی را در وب‌سایت مجاز یا رد کنید.  به عبارتی از طریق این فایل امکان را ایجاد میکنید که مجوز ایندکس صفحات سایت را به گوگل می دهید و ممکن است در بعضی مواقع بخواهید بعضی از موارد را نیز غیر ایندکس کنید. این از طریق مسدود سازی ربات های خزنده از طریق این فایل صورت می گیرد.

پس از تأیید برخی صفحات در robots.txt وردپرس، عنکبوت‌های موتور جستجو آن قسمت‌های وب‌سایت شما را جستجو کرده و آن‌ها را فهرست می‌کنند. اگر در عوض صفحات خاصی را در robots.txt وردپرس خود رد کنید، این صفحات از ایندکس شدن حذف خواهند شد.

انجام یک تست robots.txt برای دیدن اینکه آیا چنین فایلی را نصب کرده اید یا خیر، برای در دسترس قرار دادن وب سایت برای موتورهای جستجو ضروری است. اهمیت این را دست کم نگیرید!

نقشه سایت را به robots.txt اضافه کنید

اگرچه فایل robots.txt اختراع شد تا به موتورهای جستجو بگوید کدام صفحات را خزیده نکنند، فایل robots.txt همچنین می تواند برای نشان دادن موتورهای جستجو به نقشه سایت XML استفاده شود. این توسط Google، Bing، Yahoo و Ask پشتیبانی می شود.

نقشه سایت XML باید به عنوان یک URL مطلق ارجاع داده شود. نیازی نیست که URL در همان میزبانی که فایل robots.txt قرار دارد باشد.

ارجاع به نقشه سایت XML در فایل robots.txt یکی از بهترین روش هایی است که توصیه می کنیم همیشه انجام دهید، حتی اگر قبلاً نقشه سایت XML خود را به کنسول جستجوی گوگل یا ابزار وب مستر بینگ ارسال کرده باشید. به یاد داشته باشید، موتورهای جستجوی بیشتری وجود دارد.

توجه داشته باشید که امکان ارجاع چندین نقشه سایت XML در یک فایل robots.txt وجود دارد.

اصول اولیه در مورد robots.txt

  • اطمینان حاصل کنید که محتوا یا قسمت هایی از وب سایت خود را که می خواهید خزیده شوند مسدود نمی کنید.
  • پیوندهای موجود در صفحات مسدود شده توسط robots.txt دنبال نمی شوند.
  • برای جلوگیری از نمایش داده های حساس در SERP ها از robots.txt استفاده نکنید. از آنجا که صفحات دیگر می توانند مستقیماً به صفحه حاوی اطلاعات خصوصی پیوند داده شوند، همچنان می توان آنها را فهرست کرد. اگر می‌خواهید صفحه خود را از نتایج جستجو مسدود کنید، از روش دیگری مانند محافظت از رمز عبور یا دستورالعمل متا noindex استفاده کنید.
  • برخی از موتورهای جستجو چندین کاربر دارند. به عنوان مثال، گوگل از Googlebot برای جستجوی ارگانیک و Googlebot-Image برای جستجوی تصویر استفاده می کند. اکثر عوامل کاربر برای یک موتور جستجو از قوانین یکسانی پیروی می کنند. بنابراین، تعیین دستورالعمل برای ربات های مختلف موتورهای جستجو ضروری نیست، اما به شما امکان می دهد نحوه تجزیه و تحلیل محتوای وب سایت خود را اصلاح کنید.
  • یک موتور جستجو محتوای robots.txt را در حافظه پنهان ذخیره می کند، اما معمولاً محتوای ذخیره شده را حداقل یک بار در روز به روز می کند. اگر فایل را تغییر می دهید و می خواهید آن را سریعتر به روز کنید، می توانید URL robots.txt خود را به Google ارسال کنید.

بهینه سازی موتور جستجو چیست؟

بهینه سازی موتورهای جستجو، به اختصار SEO – که در زبان انگلیسی مخفف Search Engine Optimization است – شامل تمام کارهایی است که در وب سایت با هدف کسب رتبه بالاتر در نتایج جستجو انجام می شود. گوگل با 55 میلیون جستجو در روز تنها در سوئد بزرگترین موتور جستجوی جهان است، بنابراین گوگل یک کانال بازاریابی بسیار مهم است که بهینه سازی موتور جستجو ابزار مهمی برای آن است.

چرا بهینه سازی موتور جستجو مهم است؟

بهینه سازی موتورهای جستجو راهی عالی برای جذب ترافیک، سرنخ ها، مشتریان و درآمد بیشتر به کسب و کار شما است.

در واقع، 81 درصد از تمام جستجوگران گوگل روی نتایج ارگانیک کلیک می کنند.

این بدان معناست که تنها 19٪ روی یک تبلیغ کلیک می کنند.

به عبارت دیگر: با رتبه بندی در نتایج جستجوی ارگانیک در مقایسه با پرداخت هزینه برای یک تبلیغ، می توانید انتظار ترافیک بیشتری داشته باشید.

در اینجا برخی از مزایای بیشتر بهینه سازی موتور جستجو آورده شده است:

  • زمانی که مشتریان بالقوه در گوگل جستجو می کنند، شرکت قابل مشاهده است
  • ترافیک افرادی را که به محصول یا خدمات شما علاقه مند هستند هدایت می کند
  • افزایش فروش از ترافیک ارگانیک
  • به شرکت ها مزیت رقابتی بزرگی می دهد

robots.txt چگونه بر سئو تاثیر می گذارد؟

Robots.txt بخش مهمی از بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) است. این ابزاری است که می تواند به شما در کنترل نمایه سازی وب سایت توسط موتورهای جستجو کمک کند، که می تواند تأثیر مستقیمی بر روی دید و رتبه وب سایت در نتایج جستجو داشته باشد.

چندین راه وجود دارد که Robots.txt می تواند بر سئوی شما تأثیر بگذارد:

نمایه سازی صفحات: با استفاده از robots.txt می توانید موتورهای جستجو را از فهرست کردن صفحات خاصی در وب سایت خود مسدود کنید. اگر صفحات تکراری یا با کیفیت پایین دارید، یا اگر می خواهید فهرست بندی موتورهای جستجو را به قسمت خاصی از سایت محدود کنید، می تواند مفید باشد.

عنکبوت موتورهای جستجو: Robots.txt همچنین می تواند برای محدود کردن دسترسی موتورهای جستجو به بخش های خاصی از وب سایت شما استفاده شود. جایی که این می تواند مفید باشد اگر اطلاعات حساسی در وب سایت دارید که نمی خواهید موتورهای جستجو ببینند.

نتایج جستجو: با کنترل نمایه سازی وب سایت خود توسط موتورهای جستجو، می توانید بر نحوه نمایش وب سایت خود در نتایج جستجو تأثیر بگذارید. صفحات نامربوط از “میدان دید” موتور جستجو غربال می شوند. در عین حال، اطمینان حاصل می کنید که موتورهای جستجو می توانند مرتبط ترین صفحات وب سایت شما را ایندکس کنند، که به شما امکان می دهد دید و رتبه وب سایت خود را در نتایج جستجو افزایش دهید.

نتیجه

Robots.txt ابزار مهمی برای بهبود بهینه سازی موتورهای جستجو و مدیریت فهرست بندی وب سایت شما در موتورهای جستجو است. با استفاده از robots.txt، می توانید دسترسی موتورهای جستجو به وب سایت خود را کنترل کنید و نحوه نمایش آن در نتایج جستجو را کنترل کنید. با استفاده صحیح از دستورالعمل های موجود در فایل robots.txt، می توانید دید و رتبه وب سایت خود را در نتایج جستجو بهبود بخشید که می تواند ترافیک بیشتری را به وب سایت شما وارد کند و حضور آنلاین شما را افزایش دهد. مطمئن شوید که فایل robots.txt شما به درستی قالب بندی شده و در مکانی بهینه قرار گرفته است تا اثربخشی آن به حداکثر برسد و استراتژی سئوی شما بهبود یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حسین میخک

حسین میخک