پرش به محتوا
خانه » بلاگ » بلاک چین چیست و چه کاربردی دارد؟

بلاک چین چیست و چه کاربردی دارد؟

بلاک چین یکی از فناوری هایی است که چشم انداز فناوری فعلی را تغییر داده است. ما به شما می گوییم که چیست و رایج ترین کاربرد آن چیست.

با ظهور و سقوط ارزهای دیجیتال، اصطلاح بلاک چین بیشتر و بیشتر رایج شده است، اما گاهی اوقات گیج کننده است یا نمی دانیم چگونه کار می کند. به همین دلیل سعی می کنیم به صورت ساده برای شما توضیح دهیم که از چه چیزی تشکیل شده است.

بلاک چین

بلاک چین چیست؟

بلاک چین فناوری است که صحت یک عملیات را از طریق زنجیره ای از گره ها تأیید می کند. این چیزی شبیه یک رجیستری یا پایگاه داده دیجیتال رمزگذاری شده بزرگ است که هرگونه اطلاعات یا تراکنش آنلاین را در رایانه های مختلف (گره ها) ذخیره می کند.

هدف بلاک چین این است که اطلاعات توزیع و به اشتراک گذاشته شود. اما قابل ویرایش نیست

عملیاتی که می خواهید در این رجیستری ذخیره کنید به یک بلوک تبدیل می شود و به تمام گره هایی که باید آن را تایید کنند منتقل می شود و سپس بلوک را به عنوان یک لینک در زنجیره اضافه می کند.

این اطلاعات ذخیره شده کاملا شفاف و غیر قابل حذف است و فقط وضعیت آن می تواند به روز شود و اطلاعات اضافی اضافه شود.

بلاک چین چیست

مثل یک است جدول زمانی، به ترتیب زمانی و جایی که هیچ یک از واقعیت های گذشته قابل تغییر نیست. در واقع، به هر بلوک یک مهر زمانی اختصاص داده می شود تا دقیقا بدانید چه زمانی اضافه شده است.

از سوی دیگر، امنیت این سیستم توسط ساختار خود تضمین شده است به اشتراک گذاشته شده است. بنابراین، چیزی که برای همه شناخته شده است، قابل تغییر نیست و نیازی به تأیید شخص ثالث ندارد.

از آنجایی که اطلاعات در هزاران گره توزیع شده و متمرکز نیستند، حملات یا اقدامات مخرب بر روی آن را نیز بسیار دشوار می کند.

مزایا و معایب بلاک چین

مانند همه چیز، بلاک چین دارای مزایای بسیاری است، اما برخی از معایب مهم نیز دارد:

مزایای

  • دقت داده ها: از آنجایی که از شبکه بزرگی از تیم‌ها تشکیل شده است که هر نوشته را تأیید می‌کنند، تکرار خطا در همه آنها بسیار دشوار است.
  • امنیت معاملات: از آنجایی که تیم ها غیر متمرکز هستند، تغییر اطلاعات بسیار دشوار است. کدهای منحصربه‌فردی که هر بلوک را تشکیل می‌دهند، ایجاد هرگونه تغییر تأیید نشده را دشوار می‌کنند.
  • کاهش هزینه عملیات: با ذخیره شخص ثالثی که فرآیند را تأیید می کند، مانند بانک ها.
  • شفافیت و حریم خصوصی: بلاک چین ها از منبع باز تشکیل شده اند که هر کسی می تواند آن را بررسی کند. تمام جزئیات تراکنش در کد بلاک چین ذخیره می شود، اما اطلاعات شخصی کاربرانی که در آن شرکت می کنند کاملاً محرمانه است.
  • دسترسی آسان برای همه: بلاک چین همچنین یک سیستم بانکی به راحتی قابل مدیریت را برای کسانی که زیرساخت یا ابزار استفاده از بانک ها را ندارند تسهیل می کند.

معایب

  • هزینه انرژی بالا: انجام فرآیند ثبت عملیات در زنجیره بلوک ها همچنان دارای هزینه بالایی است که ناشی از استفاده از رایانه است. به خصوص در استخراج ارزهای دیجیتال که نیازمند تجهیزات قدرتمندی است، مصرف انرژی به یک نگرانی تبدیل شده است و به همین دلیل به دنبال راه حلی برای آن هستند. انرژی پاک برای فرآیند.
  • سرعت و ناکارآمدی: تا به امروز عمل اضافه کردن بلوک های جدید در برخی موارد هنوز بسیار کند است و نمی توان آن را کارآمد دانست. از سوی دیگر، خود سیستم از تکرار یک عملیات در دستگاه های مختلف (ماینینگ) که باعث هدر رفتن منابع می شود، جلوگیری نمی کند.
  • مقیاس پذیری محدود: اندازه بلوک ها اجازه می دهد تا اطلاعات محدودی ذخیره شوند، از این رو در حال تجدید نظر هستند تا مقیاس پذیری بیشتری در آینده فراهم شود.
  • بازار سیاه: حریم خصوصی و ناشناس بودن عملیات با بلاک چین همچنین نه تنها تراکنش های حقوقی، بلکه تراکنش هایی را که می خواهند مورد توجه قرار نگیرند نیز تسهیل می کند.
  • چارچوب حقوقی: از آنجایی که یک زمینه فعالیت نسبتاً جدید است، مقررات مربوط به آن کمیاب است یا با توجه به کشورهای مختلف متفاوت است.

این فناوری چه کاربردهایی دارد؟

بلاک چین در بین ارزهای رمزنگاری شده محبوب شد، اما امروزه روش‌های اساسی را تغییر داده است که بر بخش‌های مختلف فراتر از بخش مالی تأثیر می‌گذارد.

هر کاربری که مستلزم حفظ اطلاعات بدون تغییر باشد، قابل استفاده از بلاک چین است. اینها چند نمونه کاربردی هستند:

  • بانکداری: سرعت و تسهیل معاملات را بدون نیاز به دفاتر، اسناد، ساعات کاری یا ارز فیزیکی انجام می دهد.
  • ارزهای رمزنگاری شده: بلاک چین همچنین ایجاد ارزهای غیر فیزیکی را آسان کرده است، ارزهایی که به هیچ نهاد مرکزی وابسته نیستند و تحت تأثیر مشکلات دولتی یا بانکی قرار نمی گیرند. قیمت آنها متغیر است، بنابراین کار کردن یا سرمایه گذاری با آنها آسان نیست. یکی از اولین و شناخته شده ترین بیت کوین است.
  • مدارک پزشکی: به شما امکان می دهد تمام سابقه پزشکی بیماران را ذخیره کنید و به هر تیم پزشکی مجاز بدون توجه به وضعیت آنها دسترسی داشته باشید.
  • قراردادهای هوشمند: شرایط قراردادها را می توان به گونه ای تنظیم کرد که تا زمانی که ذینفع آنها را رعایت کند به طور خودکار پذیرفته می شود. به این ترتیب در مذاکرات یا مراحل میانی صرفه جویی می کنید.
  • قابلیت ردیابی: ایجاد زنجیره تامین یا منشاء و فرآیندهای تبدیل غذایی که مصرف می کنیم.
  • سوابق اموال: تمام مراحل اداری که شامل ثبت یا تغییر وضعیت یک کالا یا دارایی فیزیکی است، با استفاده از بلاک چین تسریع می شود. کلیه اطلاعات ملک در شبکه گره ها ذخیره می شود و برای تأیید آن نیازی به مراجعه به سازمان ثبت احوال یا داشتن دفتر اسناد رسمی نخواهد بود.
  • ثبت اموال غیر قابل مصرف: در این مورد وجود دارد NFT (توکن‌های غیرقابل تعویض)، که به لطف فناوری بلاک چین پدید آمده اند و کدام به شما امکان می دهد دارایی های دیجیتال منحصر به فرد ایجاد کنید.

آیا سرورهای GPU ما را می شناسید؟ آنها در نظر گرفته شده اند سرعت برنامه های خود را افزایش دهید و وظایف محاسباتی خود را آسان تر کنید.

در حال حاضر می توانید ببینید که کاربردهای بلاک چین چندگانه است و از آنجایی که این فناوری همچنان در حال توسعه است، مطمئناً بسیاری از موارد دیگر ظهور خواهند کرد.

نظر شما در مورد بلاک چین چیست؟ آیا فکر می کنید آینده ما را تغییر می دهد؟ ما شما را در نظرات می خوانیم! 😀

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حسین میخک

حسین میخک