پرش به محتوا
خانه » بلاگ » لینک های شکسته چیست و چگونه آنها را پیدا می کنید؟

لینک های شکسته چیست و چگونه آنها را پیدا می کنید؟

لینک سازی داخلی یکی از محبوب ترین و موثرترین روش های سئو و بهینه سازی وب سایت است. در واقع لینک بیلدینگ نه تنها از نظر سئوی داخلی، بلکه از نظر سئوی خارجی نیز به بهبود سایت شما کمک می کند. اگرچه توصیه می شود حداقل از یک لینک داخلی و یک لینک خارجی در تمام مطالب و صفحات خود استفاده کنید، اما این کار مانند یک شمشیر دولبه است.

قبل از اینکه در مورد لینک های شکسته صحبت کنیم، ابتدا یک مثال ساده برای شما بیان می کنیم. تصور کنید که شخصی آدرس رستورانی را به شما می دهد که فکر می کند غذاهای خوشمزه سرو می کند. شما با اشتیاق آدرس را می گیرید و می روید به جایی که او داده است. اما در کمال تعجب متوجه می شوید که در آن مکان رستورانی وجود ندارد و فقط وقت خود را تلف کرده اید.

لینک ها دقیقاً مشابه هستند. وقتی در وب گشت و گذار می کنید و یک وب سایت را مشاهده می کنید، پیوندی را باز می کنید که دوست دارید و حاوی محتوای جالب است. اما غافل از اینکه آنچه را که انتظار داشتید به شما نشان نداد و با پیغام خطا مواجه می شوید.

در این مقاله از مجموعه آموزش سئو، در مورد لینک های شکسته و نحوه یافتن و رفع آنها صحبت خواهیم کرد.

لینک خراب چیست؟

لینک هایی که پس از کلیک روی آنها به صفحه ای با پیغام خطای 404 منتهی می شوند، لینک های شکسته نامیده می شوند. صفحه 404 یک صفحه پیش فرض است که زمانی که لینک درخواستی در سرور سایت یافت نمی شود، به طور خودکار برای کاربر درخواست کننده لینک نمایش داده می شود.

انواع لینک های خراب

لینک داخلی خراب

لینک داخلی خراب لینکی است که همان دامنه سایت شما است اما مشکل دارد. لینک های داخلی شکسته در واقع لینک های داخلی هستند که به هر دلیلی با صفحه فرود شما مشکل دارند و به کاربری که روی آنها کلیک می کند پیام 404 را نشان می دهند. مدیریت لینک های شکسته داخلی معمولا راحت تر از سایر لینک های شکسته است و پیدا کردن آنها راحت تر است.

لینک خارجی خراب

لینک های خارجی که کاربر را از دامنه ای به دامنه دیگر می برد، درست مانند لینک های داخلی خراب، ممکن است پس از مدتی به دلایل مختلف تبدیل به لینک های خراب شده و پیغام خطای 404 را برای کاربران نمایش دهد. برای مثال ممکن است لازم باشد از لینک سایت معتبرتری برای ارائه منبع اخبار مهم استفاده کنید، اما این سایت پس از تغییرات جدید، مکان اخبار درخواستی را تغییر داده و لینک قبلی شما تبدیل به لینک اشتباه یا خراب شده است.

دلایل شکست لینک ها چیست؟

یکی از عوامل مهمی که گوگل و ربات های خزنده آن به راحتی از آن عبور نمی کنند، وجود لینک های شکسته در صفحات وب سایت است. در واقع، لینک های شکسته در صورت عدم رسیدگی به موقع، به طور غیرمستقیم عامل شکست وب سایت شما خواهند شد.

دلیل این امر این است که وقتی ربات های موتور جستجوی خزنده صفحات وب سایت شما را ایندکس می کنند، لینک های داخلی و خارجی را که در صفحات خود قرار داده اید را به دقت بررسی می کنند. اگر یکی از لینک های ارائه شده توسط سایت شما مشکل داشته باشد، امتیاز منفی دریافت خواهید کرد.

خزنده های گوگل هر بار که با پیغام خطای 404 در سایتی مواجه می شوید کار نمی کنند و در نتیجه امتیاز بسیار کمتری به آن می دهند. این نه تنها برای ربات های گوگل بلکه برای کاربرانی که شما را برای مرور وب انتخاب کرده اند نیز اتفاق می افتد.

اگر کاربر با صفحه خطای 404 مواجه شود، اعتماد خود را نسبت به سایت شما از دست خواهد داد و ممکن است دیگر به آن سایت مراجعه نکند. این به معنای کاهش ترافیک یا کاهش زمانی است که کاربر در سایت شما می گذراند که در نهایت به سئو سایت و رتبه گوگل آسیب می رساند.

ممکن است دلایل دیگری برای پیوندهای شکسته وجود داشته باشد که ممکن است در این مقاله به آنها پرداخته نشده باشد. اما نکته مهم این است که هر لینک شکسته مانند یک پیکان سئو مسموم برای سایت شما است. نیاز به تعمیر هر لینک خراب یکی از وظایف اصلی یک وب مستر آگاه و دقیق است. راه ها و ابزارهای مختلفی برای یافتن لینک های خراب وجود دارد که در ادامه با آن ها آشنا می شوید.

چگونه لینک های شکسته را پیدا می کنید؟

تا اینجا متوجه شدیم که چرا لینک ها خراب هستند و چند نوع لینک شکسته داریم. اما سوال اینجاست که چگونه می توانیم لینک های خراب را پیدا کنیم؟

به طور کلی، ابزارهای زیادی وجود دارد که به شما در یافتن لینک های شکسته کمک می کند.

از وب سایت ها و نرم افزارها برای یافتن لینک های خراب استفاده کنید

در طول عمر یک وب سایت یا فروشگاه اینترنتی، مواقعی پیش می آید که دیگر نیازی به صفحه خاصی ندارید و آن را حذف می کنید. در این مواقع توصیه می شود به جای حذف صفحه بی فایده، مطالب جدید و مفید را در آن قرار دهید و به اصطلاح آن را ویرایش کنید.

از تغییر مسیرها استفاده کنید

اگر محتوای مورد نظر همچنان در سایت شما وجود دارد و فقط مکان آن تغییر کرده است، می توانید با کمک ریدایرکت مکان جدیدی را به آن پیشنهاد دهید. ریدایرکت های مختلفی به نام های ریدایرکت 301، ریدایرکت 302 و ریدایرکت 307 وجود دارد که هر کدام عملکرد نسبتا مشابهی دارند. اما مدیران وب سایت معمولا ترجیح می دهند از تغییر مسیرهای 301 استفاده کنند که مکان پیوند را برای همیشه تغییر می دهد.

لینک خراب را حذف کنید

این امکان وجود دارد که دیگر به هر دلیلی به لینک شکسته نیاز نداشته باشید و محتوای جایگزینی در اختیار نداشته باشید. در این صورت باید لینک شکسته را از تمام قسمت های سایت حذف کنید، به خصوص از محتوایی که قبلاً با لینک شکسته لینک داده اید.

نتیجه

گوگل به طور مستقیم به رابطه بین لینک های شکسته و سئو سایت اشاره نکرده است و همچنین ارتباط مستقیم بین این دو را اعلام نکرده است. اما حقیقت این است که لینک های شکسته یکی از موثرترین اصول UX هستند و می توانند اثرات مضری بر نگرش کاربران شما نسبت به کسب و کاری که شروع کرده اید داشته باشند.

بنابراین در اولین فرصت بررسی لینک های خراب را در نظر بگیرید و در صورت یافتن تعداد زیادی از این لینک ها بلافاصله از روش هایی که در بالا ذکر کردیم برای رفع مشکل استفاده کنید و لینک ها را جایگزین کنید یا از ریدایرکت 301 استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حسین میخک

حسین میخک