پرش به محتوا
خانه » بلاگ » لینک سازی داخلی: سئوی خود را بهبود بخشید

لینک سازی داخلی: سئوی خود را بهبود بخشید

لینک سازی داخلی

لینک  سازی داخلی یک عنصر کلیدی از ساختار وب سایت شما است. اینها لینک هایی هستند که صفحات مختلف یک سایت را به هم متصل می کنند. نباید با لینک های خارجی که به سایت های دیگر اشاره می کنند یا لینک های دریافت شده از سایت دیگری که به سایت شما اشاره می کنند اشتباه گرفته شود.

  • لینک داخلی > پیوندهایی که صفحات یک سایت را به یکدیگر متصل می کنند
  • پیوندهای خارجی > پیوندهایی که به سایت دیگری اشاره می کنند (دامنه دیگر)
  • لینک های برگشتی > پیوندهایی که به سایت شما اشاره می کنند

یک شبکه داخلی خوب طراحی شده باعث می شود تا بازدیدکنندگان در وب سایت شما حرکت کنند و همچنین به موتورهای جستجو اجازه می دهد تا صفحات سایت شما را با یکدیگر کشف و مرتبط کنند.

در این مقاله، ما به اصول لینک سازی داخلی و نحوه طراحی خوب آن برای ارجاع طبیعی موثر (SEO) در سئو داخلی اشاره خواهیم کرد.

چه نوع لینک هایی در یک وب سایت وجود دارد؟

پیوندهای ناوبری در منوی اصلی و پاورقی: پیوندهای “ساختاری”.

پیوندهای موجود در منوی اصلی و پاورقی یک وب سایت، پیوندهای ساختاری هستند. آنها به کاربران اجازه می دهند به راحتی در سایت شما حرکت کنند و برای موتورهای جستجو استراتژیک ترین بخش ها را برای دید شما برجسته کنند.

به همین دلیل است که طراحی ساختار درختی شما برای دیده شدن سایت شما بسیار مهم است: ساختاربندی صفحات بر اساس نزدیکی موضوعی یا حتی معنایی از منو باید اجازه خزیدن در صفحات استراتژیک شما را بدهد.

سئوی شما به شما کمک می‌کند تا محتوایی را که با موضوعی مشابه سروکار دارد را تحت یک موضوع گروه‌بندی کنید و کلمات کلیدی استراتژیک را برای هر موضوع شناسایی کنید تا بدانید چگونه روی نوشتن محتوا تمرکز کنید و پیوندهای داخلی را که آنها را به هم متصل می‌کند ساختار دهید.

لینک سازی داخلی در محتوای صفحه: پیوندهای متنی

لینک های متنی پیوندهایی هستند که در سراسر محتوای صفحات شما پراکنده شده اند. این پیوندهای موجود در پاراگراف‌های مختلف به موتورهای جستجو اجازه می‌دهند تا بافت معنایی را که صفحات شما را به یکدیگر پیوند می‌دهد، درک کنند. آنها به اندازه پیوندهای منوی شما برای خزیدن مهم هستند.

باز هم، سئوی شما به شما کمک می کند تا مرتبط ترین کلمات کلیدی را برای تنظیم این پیوندهای متنی شناسایی کنید. به این “لنگر (پیوند) بهینه شده” می گویند. مهم است که از کلمات کلیدی مرتبط برای انتقال معنایی به صفحه هدف استفاده کنید که به موقعیت آن بر روی کلمه کلیدی هدف، توسط لنگر پیوند و زمینه ای که آن را احاطه کرده است، کمک می کند.

چرا لینک سازی داخلی از نظر فنی برای سئو مهم است؟

یک لینک داخلی با طراحی خوب می تواند به موتورهای جستجو کمک کند تا از استراتژیک ترین بخش ها برای دید شما بازدید کنند. لینک های داخلی که به طور ایده آل در ابتدای محتوای شما قرار می گیرند، توسط روبات های گوگل دنبال می شوند که به آنها اجازه می دهد از این صفحات بازدید و مطالعه کنند. این واقعیت که ربات ها در این صفحات عبور می کنند، امکان ایندکس صحیح آنها را فراهم می کند.

یک لینک = یک بازدید ربات = یک صفحه نمایه شده

به لطف لینک داخلی، خزیدن صفحات عمیق را بهینه کنید

اگر سایت شما دارای تعداد صفحات و سطوح زیادی است، مانند کاتالوگ محصولات که چندین دسته، زیرمجموعه و صفحات محصول را ارائه می دهد، ایجاد پیوندهای منطقی بین صفحات شما به روبات ها اجازه می دهد تا از صفحات به اصطلاح “عمیق” بازدید کنند.

پیوند به صفحات عمیق = شانس بیشتر برای ایندکس شدن

رتبه صفحه چگونه به صفحات سایت شما اجازه می دهد تا بیشتر دیده شوند؟

لینک سازی داخلی “محبوبیت” یا “PageRank” سئو را از یک صفحه به صفحه دیگر منتقل می کنند. این PageRank یک سیگنال بسیار مهم در الگوریتم رتبه بندی نتایج جستجوی گوگل است.

با این حال مراقب باشید که لینک ها را بی رویه ایجاد نکنید، زیرا هرچه یک صفحه بیشتر حاوی لینک باشد، رتبه صفحه ارسال شده توسط هر پیوند بیشتر کاهش می یابد.ما در مورد “رقیق شدن رتبه صفحه” صحبت می کنیم). بنابراین، شبکه داخلی باید به خوبی فکر شود تا محبوبیت صفحات استراتژیک را به ارمغان آورد.

بهینه سازی لینک داخلی = بهینه سازی محبوبیت صفحات شما = دید بهتر

مراقب لینک های نادرست در محتوای خود باشید

اگر صفحات شما حاوی پیوندهایی به صفحاتی هستند که دیگر وجود ندارند (صفحه حذف شد، آدرس بدون تغییر مسیر تغییر کرد)، سایت شما یک خطای 404 (صفحه یافت نشد) را برای کاربر اینترنت و موتور جستجو ارسال می کند. دومی آن را به عنوان یک سیگنال منفی ثبت می کند که معیار “قابلیت اطمینان” سایت و موقعیت جهانی آن را جریمه می کند.

لینک های بیش از حد در خطا = تنزل موقعیت

پیوند داخلی متحد استراتژی محتوای سئو شما است

امروزه موتورها قادرند چندین میدان معنایی را تفسیر کرده و آنها را با هم جمع کنند تا بتوانند بهترین پاسخ ممکن را به یک پرس و جو بدهند. برای انجام این کار، آنها فیلدهای معنایی صفحاتی را که برای تعدیل انتقال رتبه به یکدیگر پیوند دارند، مقایسه می کنند: اگر فیلدهای معنایی نزدیک باشند، محبوبیت ارسال شده قابل توجه خواهد بود.

برعکس، اگر معنایی خیلی از هم فاصله داشته باشد، محبوبیت منتقل شده کم خواهد بود. بنابراین، شبکه موضوعی شما باید به خوبی فکر شود و پیوندهای شما باید بر روی کلمات کلیدی استراتژیک قرار گیرند.

شاید شما یک سایت تجارت الکترونیکی دارید که گردش مالی کمتر و کمتری نسبت به رقبا ایجاد می کند؟

وب سایت شما ممکن است محتوای با کیفیتی ارائه دهد که نیازهای کاربران اینترنت را برآورده کند، اما اگر ساختار منسجم نباشد و روی لینک های داخلی خود کار نکرده باشید، در اجرا با مشکل مواجه خواهید شد.

شاید شما یک وبلاگ با اخبار زیادی دارید که می تواند مرتبط با کسب و کار مورد نظر شما باشد، اما ترافیک نمی تواند افزایش یابد؟

استراتژی لینک سازی داخلی ممکن است برای گنجاندن محتوای جدید شما به اندازه کافی بالغ نباشد، بنابراین روبات‌های Google به ناچار صفحات مشابه را بارها و بارها می‌خزند و صفحات جدید شما رتبه خوبی ندارند.

چگونه پیوندهای متنی را در استراتژی پیوند داخلی خود ارائه دهیم؟

انتخاب لنگر مهم است، کلمه کلیدی که لینک روی آن ساخته می شود باید زمینه صفحه مورد نظر را مشخص کند. پیوند باید کوتاه باشد (بدون جمله کامل). اگر چندین پیوند به یک صفحه اشاره می کنند، می توانید با استفاده از مترادف کلمه کلیدی خود، معنای آن را تغییر دهید.

مقاله را بخوان > بهینه نشده است
مقاله را بخوانید لینک های داخلی > بهینه شده
مقاله پیوندهای داخلی را بخوانید > بهینه نشده است
مقاله را بخوانید مش داخلی > بهینه شده

لنگرها باید از نظر بصری قابل شناسایی باشند (رنگی و زیرخط دار) و در سرتاسر سایت ثابت باشند (اگر متن لینک نیست زیر آن خط نکشید، در یک صفحه و در صفحه دیگر لینک بدون خط نکشید قرار ندهید). این برای تجربه کاربری (UX) مهم است.

همچنین می توانید به یاد داشته باشید که عنوان پیوند (نکات ابزار) را که زمینه را به صفحه مقصد می دهد را پر کنید. این برای دسترسی بسیار مهم است، تا به افراد دارای معلولیت اجازه دهد به درستی در سایت شما پیمایش کنند (برخی از صفحه خوان ها متن پیوند را رونویسی می کنند، برخی دیگر عنوان).

برای نتیجه گیری در لینک داخلی

استراتژی لینک سازی داخلی وب سایت شما به اندازه استراتژی محتوای شما برای سئو مهم است. لینک‌های داخلی سایت شما باید به گونه‌ای طراحی شوند که مسیریابی بازدیدکنندگان را تسهیل کنند و در عین حال به شما امکان بهینه‌سازی PageRank صفحات استراتژیک خود را بدهند. متخصص شما در ارجاع طبیعی می تواند شما را به سمت عملکرد همراهی کند.

آنچه در مورد لینک های بهینه سازی شده باید به خاطر بسپارید:

  • آنها به ربات ها کمک می کنند تا ساختار سایت شما را مدل کنند
  • آنها به بازدیدکنندگان شما کمک می کنند تا اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کنند
  • پیوندهای داخلی باید روی عبارات استراتژیک قرار گیرند
  • پیوند بین صفحات = انتقال محبوبیت
  • آنها به SEO شما کمک می کنند

لینک سازی داخلی و داده های ساختار یافته چقدر برای سئو بسیار مهم هستند؟

جان مولر از گوگل بر اهمیت لینک سازی داخلی برای سئو تاکید می کند و یک رویکرد استراتژیک را توصیه می کند

جان مولر از گوگل به سوالی در مورد پیوند داخلی پاسخ داد و تاکید کرد که پیوند داخلی فراتر از ناوبری در سایت، یکی از “بزرگترین کارهایی” است که یک ناشر می تواند انجام دهد تا به گوگل بگوید کدام محتوا مهمتر است.

تحرک

در داستان‌های کودکان، قهرمان داستان ممکن است وارد جنگلی شود و دنباله‌ای از خرده‌های نان از خود به جای بگذارد که می‌توانند برای جلوگیری از گم شدن آن‌ها را دنبال کنند.

وب‌سایت نیز یک مسیر «breadcrumb» را در قالب ناوبری وب‌سایت  فراهم می‌کند تا بازدیدکننده وب‌سایت بتواند از طریق ساختار وب‌سایت به  وب‌سایت بازگردد.

یک breadcrumb معمولاً از صفحه اصلی شروع می شود، سپس به صفحه دسته بندی و سپس به مقاله می رود.

داده های ساختاری خرده نان

داده های ساختاری خرده نان بازتابی از ناوبری خرده نان است که بخشی از آن ناوبری داخلی نامیده می شود.

پیمایش داخلی کار را برای  بازدیدکنندگان سایت  آسان می کند تا در وب سایت حرکت کنند و بین دسته ها و زیرمجموعه های وب سایت رفت و آمد کنند تا مطالب جالبی برای خواندن پیدا کنند.

داده های ساختار یافته Breadcrumb به گوگل می گویند که دسته بندی وب سایت در مورد چیست.

  • این کلاس حدود x است.
  • این کلاس در مورد y است.
  • این کلاس در مورد z است.

ناوبری خرده نان در داده های ساختار یافته منعکس می شود، که.

آیا داده های ساختاری breadcrumb برای پیوند داخلی کافی است؟

شخصی که این سوال را می‌پرسد می‌خواست بداند که آیا راه‌اندازی ناوبری ساختار یافته برای پیوند داخلی SEO کافی است یا خیر.

این سوال است:

“اگر داده های ساختاری برای راه اندازی پودرهای نان دارید، آیا پیوند داخلی هنوز برای سئو مهم است؟”

پیوند داخلی مهم است

جان مولر از گوگل در پاسخ گفت که پیوندهای داخلی فرصتی برای برقراری ارتباط بیشتر با گوگل است.

جان مولر پاسخ داد  پیوند داخلی مهم است:

“بله حتما. لینک سازی داخلی برای سئو سایت بسیار مهم است.

من فکر می کنم این یکی از بزرگترین کارهایی است که می توانید در یک وب سایت انجام دهید تا به نوعی گوگل را هدایت کنید و بازدیدکنندگان را به صفحاتی که فکر می کنید مهم هستند هدایت کنید.

و آنچه فکر می کنید مهم است کاملاً به شما بستگی دارد.

شما می توانید تصمیم بگیرید که چیزهایی را بسازید که در کجا بیشترین پول را به دست می آورید یا می توانید چیزهایی را بسازید که در کجا قوی ترین رقیب یا شاید ضعیف ترین رقیب هستید.

با پیوندهای داخلی، شما واقعاً می توانید چیزها را روی آن جهت ها و آن بخش های سایت خود متمرکز کنید.

و این چیزی نیست که بتوانید آن را با داده های ساختاریافته جایگزین کنید.

بنابراین فقط به این دلیل که داده های ساختاری در یک صفحه وجود دارد، ما آن را جایگزینی برای یک پیوند داخلی معمولی نمی بینیم.

حتی اگر نشانی‌های اینترنتی را در داده‌های ساختاریافته نیز ارائه کنید، ما از آن نشانی‌های اینترنتی مانند پیوندهای داخلی معمولی در یک صفحه استفاده نمی‌کنیم.

بنابراین قطعاً اینطور نیست که حاشیه نویسی hreflang جایگزین پیوندهای بین نسخه های کشور یا حاشیه نویسی خرده نان جایگزین پیوند بین سطوح مختلف یک وب سایت شود.

شما از قبل باید پیوندهای HTML منظمی بین بخش های مختلف وب سایت خود داشته باشید.

در حالت ایده‌آل، شما نه تنها باید یک مجموعه اصلی از پیوندها داشته باشید، بلکه باید به آنها به صورت استراتژیک نگاه کنید و به این فکر کنید که به چه چیزی بیشتر اهمیت می‌دهید و چگونه می‌توانید آن را از طریق پیوند داخلی خود برجسته کنید. “

چرا پیوند داخلی مهم است؟

جان مولر نگفت که همبستگی داخلی یک عامل رتبه بندی است. او فقط گفت که این روش خوبی است که به گوگل بگوییم کدام صفحات در یک وب سایت مهم هستند.

اگر کمی به عقب برگردیم و به چگونگی ساختار یک وب سایت نگاه کنیم، ساختار سایت در یک وب سایت سنتی مانند یک هرم است.

بالای هرم یک نقطه کوچک است که معمولاً حاوی اطلاعات کلی در مورد آنچه سایت در مورد آن است و آنچه ارائه می دهد است.

همانطور که روی لایه‌های دسته‌بندی و زیرمجموعه‌ها در ناوبری سایت کلیک می‌کنید، موضوعات از خیلی کلی (در بالا) به طور تدریجی در پایین این ساختار سایت سلسله‌مراتبی خاص‌تر می‌شوند.

هر چه سایت بزرگتر باشد، صفحات بیشتری دارد و احتمال اینکه یک صفحه مهم در جریان محتوا مدفون و فراموش شود، بیشتر می شود.

آنچه جان مولر پیشنهاد کرده این است که پیوند داخلی استراتژیک راهی برای هدایت گوگل و بازدیدکنندگان سایت به موضوعاتی است که محبوب‌ترین یا مهم‌ترین آنها هستند.

استفاده سنجیده از پیوندهای داخلی می تواند به گوگل و بازدیدکنندگان سایت کمک کند تا به سرعت به محتوای مورد علاقه خود دست یابند.

همانطور که مولر توصیه کرد:

«…شما باید به صورت استراتژیک به آن نگاه کنید و به این فکر کنید که به چه چیزی بیشتر اهمیت می‌دهید و چگونه می‌توانید آن را از طریق انجمن داخلی خود به نمایش بگذارید.»

اهمیت پیوند داخلی این نیست که گوگل را فریب دهد تا این صفحه وب برای XYZ مناسب باشد.

این به موتورهای جستجو می گوید که کدام صفحات مهم تر هستند.

پیوند داخلی تنها راهی برای اشاره به محتوای مهم شما و اطمینان از یافتن و رتبه بندی آن توسط موتورهای جستجو است.

وش های زیادی در اینترنت برای نحوه ارسال لینک های داخلی وجود دارد. از آنجایی که فکر می‌کنم بیشتر آن‌ها قصد پیچیده‌ای دارند، ترجیح می‌دهم با توضیح و اصطلاحات خودم کار کنم.

برای اینکه به درستی بفهمید که چه زمانی و چگونه یک لینک داخلی قرار دهید، تعدادی مثال برای شما ارائه می کنم.

ساختار وب سایت خود را درک کنید

وب سایت شما از چندین “لایه” تشکیل شده است. شما می توانید صفحه اصلی خود را به عنوان پایه وب سایت و URL خود ببینید. در اینجا یک مثال از Coolblue آورده شده است:

بهینه سازی ساختار لینک داخلی

پیوندهای داخلی که به یک صفحه اصلی می‌گذارید تقریباً همیشه «با اسم برند» هستند. در مورد Coolblue، آنها می توانند صفحه اصلی خود را با قرار دادن پیوندهای داخلی به این صفحه هنگامی که نام برند آنها در متن ذکر شده است، تقویت کنند.

این کار را فقط زمانی انجام می دهید که مرتبط باشد. به عنوان مثال در صفحه «درباره ما»، یا در بیوگرافی نویسنده در وب سایت شما که بیان می کند، برای مثال، موسس از وب سایت در همه موارد دیگر بی ربط است و احساس می شود.

وقتی بیشتر در منو کلیک می‌کنید، «عمیق‌تر» به وب‌سایت می‌روید. در مثال زیر روی “لپ تاپ” در منو و سپس “Apple Macbook” کلیک کردم. URL به طور منطقی به صورت زیر می شود:

بهینه سازی ساختار لینک داخلی

این صفحه دسته بندی در مورد مک بوک های اپل از Coolblue است. برای آنها بسیار مرتبط است که از تمام صفحات دیگری که “Apple Macbook” در متن آنها وجود دارد، به صفحه دسته پیوند دهند. «Apple Macbook» سپس متن لنگر پیوند شما یا ترکیبی از کلمات است که پیوند داخلی را روی آن قرار می دهید. این صفحه مکانی است در فروشگاه اینترنتی که می خواهید در آن جا باشید اگر به دنبال یک شرور جدید اپل هستید. طبیعتاً Coolblue پیوندهای داخلی را به خوبی مدیریت می کند و صدها پیوند داخلی از صفحات دیگر به این دسته وجود دارد.

برای پیوند صحیح داخلی، باید بدانید که کدام صفحه در وب سایت شما در یک موضوع مهم ترین است. Coolblue صدها صفحه دارد که مربوط به مک بوک اپل هستند. اما همه آنها به این یکی پیوند دارند. زیرا این مورد برای سئوی آنها بسیار مهم است. دسته بندی ها اغلب تغییر نمی کنند. نام محصولات مک بوک اپل آنها را نشان می دهد. از آنجایی که هر سال نسخه های جدید منتشر می شود.

مهمترین صفحات خود را تعیین کنید

قبل از شروع قرار دادن پیوندهای داخلی، باید تعیین کنید که کدام صفحات در وب سایت فعلی شما مهم ترین هستند. به صفحات خدمات خود یا در مورد فروشگاه اینترنتی، دسته بندی های خود فکر کنید. البته این می تواند شامل محصولات نیز باشد. اما محصولات جاودانه را انتخاب کنید (بنابراین مک‌بوک‌های حرفه‌ای نباشند) که دائماً یک نام داشته باشند. زیرا در غیر این صورت شما یک کار روزانه دارید که پیوندهای داخلی خود را روی متن های انکر درست نگه دارید.

فرصت هایی برای پیوند پیدا کنید

خوشبختانه، مجبور نیستید تک تک صفحات وب سایت خود را بخوانید تا به دنبال مکان هایی باشید که عبارت پیوند دهنده در آن قرار دارد. من یک ترفند ساده برای آن دارم. سایت: را قبل از دامنه اصلی خود در گوگل قرار دهید و به دنبال آن یک فاصله + کلمه کلیدی قرار دهید. و شما بروید، گوگل تمام صفحاتی را در وب سایت شما نشان می دهد که ترکیب کلمه را می توان یافت.

بهینه سازی ساختار لینک داخلی

گوگل بیش از هفده هزار صفحه در فروشگاه اینترنتی پیدا کرده است که حاوی ترکیبی مشابه از کلمات است. این تعداد زیادی از امکانات پیوند داخلی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حسین میخک

حسین میخک