پرش به محتوا
خانه » بلاگ » ترافیک سایت شما از کجا می آید؟ چگونه با استفاده از تگ URL را ترافیک ورودی سایت را مشخص کنیم؟

ترافیک سایت شما از کجا می آید؟ چگونه با استفاده از تگ URL را ترافیک ورودی سایت را مشخص کنیم؟

در بازاریابی دیجیتال، اندازه گیری عملکرد یک اقدام یا کمپین، ارزیابی اثربخشی، ارتباط و سودآوری آن بسیار مهم است. در نهایت برای بهبود آن و گرفتن نتایج بهتر. در این زمینه دانستن آن ضروری است دقیقا ترافیک وب سایت شما از کجا می آید: چه توییتی؟ کدام یک از آگهی‌های خاص در بین همه تبلیغاتی که در کمپین Google Ads شما هستند؟ از کدام مقاله وبلاگ شما؟

اینجاست که ردیابی URL وارد عمل می‌شود، که توسط یک کد خاص مرتبط با Google Analytics که به نام تگ UTM داده می‌شود، ممکن می‌شود. این به شما این امکان را می دهد که با به دست آوردن اطلاعات دقیق در مورد منشاء ترافیک ایجاد شده توسط تلاش های بازاریابی خود، بیشتر پیش بروید. در این مقاله، نحوه ردیابی URL با استفاده از تگ UTM را خواهید یافت و در نتیجه از فرصت برای افزایش عملکرد خود استفاده کنید.

تگ UTM چیست؟

حروف UTM اشاره دارد ماژول ردیابی Urching، یا “ماژول ردیابی Urchin” – Urchin نام یک شرکت تجزیه و تحلیل وب است که در سال 2005 توسط گوگل خریداری شد، ابزار آماری اصلی آن، به ویژه نوآورانه در زمان خود، چند سال بعد به Google Analytics معروف تبدیل شد.

بنابراین، یک تگ UTM یا “تگ UTM”، قطعه کدی را مشخص می کند که در انتهای یک URL قرار می گیرد تا ترافیک ایجاد شده در صفحه وب مربوطه را دنبال کند و داده های مربوط به مبدا بازدیدکنندگان را جمع آوری کند. به همین دلیل است که ما بیشتر از یک “برچسب ردیابی” صحبت می کنیم، مخفف UTM که توسط گوگل استفاده می شود.

به طور مشخص، زمانی که کاربر روی پیوندی کلیک می‌کند که دارای چنین برچسبی است، داده‌ها به Google Analytics منتقل می‌شود که به شما می‌گوید کدام اقدام یا کمپین بازاریابی در ایجاد کلیک نقش داشته است. این امکان کالبد شکافی هر اقدام/کمپین و اندازه‌گیری دامنه آن را با دقت بسیار بیشتری نسبت به آنچه ابزار اصلی تجزیه و تحلیل موتور جستجو اجازه می‌دهد، می‌سازد.

هر تگ UTM از یک پارامتر و یک مقدار مرتبط تشکیل شده است. این پارامتر به شکل “utm_” و به دنبال آن نام تگ (در مثال زیر به رنگ آبی) است، در حالی که مقدار به نام اقدام/کمپین/محتوا/رسانه برای ردیابی (به رنگ زرد) اشاره دارد. تگ بعد از URL با علامت سوال شروع می شود.

https://monsiteweb.com/؟utm_source=منبع من

می توان چندین پارامتر را در یک ردیف در یک برچسب UTM قرار داد، با جدا کردن هر آیتم با علامت (&).

https://mywebsite.com/?utm_source=mysource&utm_campaign=mycampaign&utm_content=mycontent

در این مثال، یک تگ UTM قرار داده‌ایم که شامل پارامترهای «منبع»، «کمپین» و «محتوا» است، هر بار با مقدار مرتبط.

چرا URL ها را پیگیری کنیم؟

متوجه شده اید که تگ UTM ردیابی یک URL خاص و دانستن منشاء ترافیک ایجاد شده در صفحه مربوطه را ممکن می کند. اما دقیقا برای چه هدفی؟ چرا وقت خود را صرف ایجاد برچسب به تعداد URL های مرتبط برای تجزیه و تحلیل در وب سایت خود کنید – اگر تا به حال وجود داشته باشد، کار خسته کننده ای است؟

پاسخ ساده است: برچسب‌های UTM اطلاعات دقیقی در مورد منابع ترافیک ارائه می‌دهند، که Google Analytics به تنهایی نمی‌تواند انجام دهد. مسلماً، به‌طور پیش‌فرض، این ابزار در واقع مبدا ترافیک ورودی به وب‌سایت شما را نشان می‌دهد، اما تنها با تمرکز بر روی کانال‌ها (به عنوان مثال، «ارگانیک»، «مستقیم» یا «اجتماعی») بدون ارائه جزئیات. با این حال، ردیابی یک URL این امکان را فراهم می‌کند تا ارزیابی کنید که آیا ترافیک از نوع خاصی از محتوا (ایمیل، سایت شخص ثالث، سند PDF، فهرست کسب‌وکار Google، پست فیس‌بوک، توییت و غیره) می‌آید یا خیر. و نه فقط یک کانال به معنای وسیع.

بیایید مثالی بزنیم: بیایید تصور کنیم که موفق ترین منبع ترافیک شما کانال اجتماعی است. اما کدام شبکه بهترین نتایج را می دهد؟ حتی اگر فقط از اینستاگرام برای ارتباط خود استفاده می کنید، که امکانات را محدود می کند، باز هم سوالاتی وجود دارد: روی کدام لینک خاص بیشتر کلیک می شود – لینکی که در بیو قرار داده اید یا پست خاصی؟ و در مورد دوم، کدام پست است: صبح، ظهر، عصر؟ با دانستن دقیق اینکه کدام پست باعث افزایش حجم ترافیک می شود، می توانید تعیین کنید که کدام پست بیشترین علاقه را از سوی مشترکین خود ایجاد می کند و این فرصت را به شما می دهد تا این موفقیت را تکرار کنید و در نتیجه استراتژی بازاریابی خود را بهینه کنید.

به طور کلی تر، ردیابی URL برای…

  • موفقیت یک کمپین را به محتوا(ها) یا پیام(های) خاص نسبت دهید.
  • موفق ترین کمپین های تبلیغاتی یا اجتماعی را شناسایی کنید، به خصوص اگر عملیات بازاریابی را در مجموعه ای از کانال ها چند برابر کنید.
  • ROI کمپین های بازاریابی خود را محاسبه کنید.
  • استراتژی خود را با استفاده از داده های دقیق در مورد منابع ترافیک ایجاد شده اصلاح کنید.
  • و در نهایت کنترل کمپین های بازاریابی خود را برای نتایج بهتر به دست آورید.

چگونه با استفاده از تگ UTM یک URL را در Google Analytics ردیابی کنیم؟

بیایید اکنون با جزئیات نحوه استفاده از تگ های UTM برای ردیابی URL از طریق Google Analytics را ببینیم. البته اولین کاری که باید انجام دهید این است که صفحه مورد نظر خود را شناسایی کنید، سپس یک برچسب UTM به URL اضافه کنید.

ایجاد هر تگ UTM به صورت دستی یا استفاده از ابزار تولید URL امکان پذیر است. گوگل با ارائه سه ابزار برای ایجاد تگ های ردیابی، که یکی برای کمپین ها و دو ابزار دیگر برای ردیابی ترافیک اپلیکیشن ها اختصاص دارد، زندگی را برای بازاریابان آسان تر می کند. این اولین موردی است که ما را مورد توجه قرار می دهد: سازنده URL کمپین. پس از وارد شدن به فرم، کافی است هر ویژگی را با توجه به نوع تگ UTM که می خواهید استفاده کنید، پر کنید. فیلدهای خالی در نظر گرفته نمی شوند.

از کدام تگ UTM استفاده کنیم؟

دقیقاً از کدام برچسب ها استفاده کنیم؟ Google Analytics از پنج پارامتر اصلی UTM استفاده می کند:

  • “utm_source” مربوط به منبع ترافیک است: سایت شخص ثالث، وبلاگ، ایمیل، شبکه اجتماعی و غیره. نمونه ای از برچسب UTM اختصاص داده شده به منبع: ?utm_source=newsletter
  • “utm_medium” مربوط به رسانه مورد استفاده برای کمپین است، یعنی: نحوه نمایش پیوند در وب (بنر، CPC، پست اجتماعی و غیره). مثال: ?utm_medium=socialmedia
  • “utm_campaign” یک کمپین یا تبلیغات خاص را شناسایی می کند و با فیلد “نام کمپین” در ابزار تولید URL گوگل مطابقت دارد. مثال: ?utm_campaign=بازگشت+پیشنهاد
  • “utm_term” به کلمات کلیدی مورد استفاده در یک کمپین تبلیغاتی (Google Ads، Microsoft Ads و غیره) اشاره دارد. مثال: ?utm_term=agent+seo
  • «utm_content» به معنای نوع محتوای مرتبط با کمپین تبلیغاتی یا قالب هر پیام است. بنابراین یک پارامتر ضروری برای انجام تست های A/B و تشخیص اینکه کدام نسخه از همان پیام کلیک های بیشتری ایجاد می کند، است. مثال: ?utm_content=headerlink

تنها دو پارامتر برای ایجاد یک تگ UTM الزامی است: منبع و رسانه. فراتر از این پنج پارامتر اصلی، اختیاری دیگری مانند “utm_id” وجود دارد که برای نشان دادن شناسه کمپین تبلیغات گوگل استفاده می شود (نگاه کنید به در این صفحه). علاقه این است که بتوانیم این پارامترها را به دلخواه خود ترکیب کنیم تا یک یا چند URL را با دقت کم و بیش دنبال کنیم.

به عنوان مثال، یک تگ UTM که برای دنبال کردن یک کمپین تبلیغاتی در اینستاگرام در طول فروش تابستان طراحی شده است، به این شکل است:

https://monsiteweb.com/?utm_source=Instagram&utm_medium=socialmedia&utm_campaign=soldes+ete

لطفاً توجه داشته باشید: UTM ها به حروف کوچک و بزرگ حساس هستند، به این معنی که Google حروف بزرگ و علائم تایپی را در نظر می گیرد. بنابراین ایده آل این است که یک نامگذاری را انتخاب کنید و آن را برای همه برچسب های خود نگه دارید: بدون حروف بزرگ، بدون فاصله، بدون لهجه.

چگونه ردیابی URL را نهایی کنیم و نتایج را تجزیه و تحلیل کنیم؟

هنگامی که تگ UTM شما نوشته شد، تنها کاری که باید انجام دهید این است که URL را همانطور که هست (با تمام ویژگی هایش) در نشریه مربوطه کپی/پیست کنید یا با استفاده از یک ابزار اختصاصی آن را کوتاه کنید (که به جذابیت و جذابیت بیشتر آن کمک می کند. کپی کردن راحت تر).

پس از راه اندازی کمپین، تنها کاری که باید انجام دهید این است که داده های ارسال شده به Google Analytics توسط تگ UTM را تجزیه و تحلیل کنید. برای انجام این کار، به ابزار بروید، سپس بر روی “Acquisition/All Traffic/Source or Medium” یا “Acquisition/Campaigns/All Campanies” کلیک کنید. این گزارش‌های مختلف به شما این امکان را می‌دهند که منابع ترافیک کمپین‌های ردیابی شده را شناسایی کنید و تعیین کنید کدام فعالیت‌ها یا کمپین‌ها بیشترین بازدیدکنندگان را به سایت شما جذب می‌کنند. فراتر از آن، می توانید رفتار کاربران اینترنت را تجزیه و تحلیل کنید و دریابید که چگونه با سایت شما تعامل دارند (به ویژه از طریق تبدیل)، چه چیزی شما را هدایت می کند، در نهایت، برای محاسبه سود کمپین های خود.

استفاده از UTM ها امکان ردیابی دقیق یک یا چند URL و تعیین منشاء ترافیک را به عنوان بخشی از یک کمپین بازاریابی فراهم می کند. بنابراین یک ابزار ضروری برای بازاریابان است. اما ابزاری برای استفاده عاقلانه، زیرا هیچ فایده ای در قرار دادن برچسب های UTM در همه جا وجود ندارد! تلاش های ردیابی خود را بر روی URL های مرتبط با توجه به استراتژی بازاریابی خود متمرکز کنید تا آمار واقعا قابل استفاده را گزارش کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حسین میخک

حسین میخک