پرش به محتوا
خانه » بلاگ » گوگل آنالیتیکس چیست؟【چگونه کار می کند】

گوگل آنالیتیکس چیست؟【چگونه کار می کند】

گوگل آنالیتیکس چیست؟

گوگل آنالیتیکس یکی از ابزارهای رایگان گوگل است که به تجزیه و تحلیل دیجیتال اختصاص دارد. همانطور که توضیح داده شد، مانند بسیاری موارد دیگر، Analytics بازسازی یک ابزار قدیمی تجزیه و تحلیل وب، این بار به نام Urchin است که در مارس 2005 خریداری شد. ویکیپدیا.

گوگل آنالیتیکس بخشی از مجموعه رایگان گوگل برای بازاریابی دیجیتال است که در آن موارد برجسته دیگری مانند تبلیغات، AdSense، Google Tag Manager، Search Console، Google Data Studio و بسیاری دیگر وجود دارد. از این رو برای داشتن داده هایی در مورد موقعیت یابی موتورهای جستجو، تبلیغات و تقریباً هر چیزی که ادغام می کنیم استفاده می شود. مانند همه ابزارهای گوگل، آنها به یک حساب کاربری نیاز دارند، حتی اگر یک حساب ایمیل باشد.

تجزیه و تحلیل دیجیتال مسیر بهبود را به ما نشان می دهد، از اندازه گیری رویدادهایی که ممکن است در اهداف ما اهمیت داشته باشند.. ویرایش دوره ما می تواند به معنای تغییر قابل توجهی در روند باشد.

گوگل آنالیتیکس یک ابزار دیجیتالی است که برای وب و اپلیکیشن های موبایلی طراحی شده است. در آن می‌توان هم معیارهای مرتب شده (داده‌های عددی) و هم ابعاد (داده‌های کیفی) را مشاهده کرد. برخی از داده های اساسی رایج عبارتند از بازدید، بازدیدکنندگان منحصر به فرد، جلسات، نرخ پرش، میانگین مدت بازدید، نوع دستگاه هایی که متصل می شوند، خریدها، درآمد…

به عنوان بخشی از مجموعه بازاریابی گوگل، با ابزارهای دیگری مانند تبلیغات و کنسول جستجو ادغام می شود.. همچنین، برای پیکربندی آسان‌تر، می‌توانیم از طریق Tag Manager از آن استفاده کنیم و شروع به اندازه‌گیری پیشرفته کنیم. Analytics نیز گزارش هایی دارد، اما پس از انتشار و بهبود Google Data Studio، استفاده از آن باقی مانده است، زیرا می توانیم گزارش ها را با جزئیات زیاد ایجاد و ویرایش کنیم. البته قبل از استفاده از تجزیه و تحلیل، باید یک حساب کاربری گوگل ایجاد کنیم.

گوگل آنالیتیکس چگونه کار می کند؟

مانند همه ابزارهای تجزیه و تحلیل، به لطف فایلی که در مرورگرها یا برنامه ها قرار می گیرد، کار می کند.. کوکی ها فایل های متنی هستند که از جمله موارد دیگر به مرورگر اجازه شناسایی می دهند. که این است که بگوییم، Google فایلی را در دستگاه های ما قرار می دهد تا بتواند ما را ردیابی کند. این کد توسط جاوا اسکریپت تولید می شود و کد رهگیری معروفی است که باید در وب سایت یا برنامه خود وارد کنیم. این دیگر فقط یک ابزار تجزیه و تحلیل وب نیست.

کد آنالیتیکس (Universal Analytics یا GA-4) باید در تمام صفحاتی که می خواهیم اندازه گیری کنیم قرار داده شود. به عنوان بخشی از یک وب سایت یا برنامه، در قسمت Administrator=>Property قرار دارد. این کد باید همانطور که گوگل در وب سایت ما نشان می دهد در سایت ما درج شود (اگر یک CMS باشد، مثلاً وردپرس). همچنین می‌توانیم آن را با Google Tag Manager درج کنیم و بسیاری از ویژگی‌های Analytics را به روشی بسیار ساده‌تر اضافه کنیم.

در هر صورت هر کدام از Properties باید کد مخصوص به خود را داشته باشند. به عبارت دیگر، نمی توان یک استراتژی را با وب سایت های مختلف با یک کد ایجاد کرد. این کد همانطور که توضیح دادیم برای اندازه گیری وب سایت ها و برنامه ها استفاده خواهد شد.

همانطور که مرورگرها کد Analytics را بارگذاری می کنند، می توانید شروع به کار ابزار را از گزارش ها در زمان واقعی مشاهده کنید. این گزارش‌های زنده پیش‌نمایش گزارش‌های بسیار دقیق‌تر دیگری هستند که تکمیل آن‌ها ممکن است تا ۴۸ ساعت طول بکشد. یعنی اطلاعات نهایی یک سری مراحل یا مراحل را طی می کند.

Google Analytics چگونه کار می کند

جمع آوری داده ها

هر بار که کد رهگیری بارگذاری می شود، ما در حال تغذیه ابزار هستیم Google Analytics از محتویات وب سایت ما. داده ها مانند جریان یک رودخانه هستند، اما با در نظر گرفتن این که اطلاعاتی در مورد داده های شخصی ذخیره یا ارائه نمی دهند. بدون جمع آوری داده ها، تجزیه و تحلیل وب وجود ندارد.

پردازش اطلاعات

شما باید داده ها را بر اساس کاربران مرتب کنید و ببینید آن کاربران چند بار می آیند. علاوه بر این، ادغام با Ads، AdSense، Search Console، داده های وارد شده… هر داده یک فیلد است و به لطف کوکی، باید با دقت به هر فرد مسئول اختصاص داده شود.

تنظیمات

اکنون زمان آن است که به سفارشی سازی خود نگاه کنیم از قسمت Views، و اطلاعات در جداول پایگاه داده مرتب می شوند که قابل تغییر نیستند، چیزی که بسیاری از افراد نمی دانند.

تولید گزارش

گوگل اطلاعات پایگاه داده را در جداول مرتب شده بر اساس متریک و ابعاد نشان می دهدو واقعاً بخشی از ابزاری است که همه ما درباره آن می دانیم.

رابط گوگل آنالیتیکس

Google Analytics تمام گزینه ها را در کنار یا نوار کناری قرار داده است. به همین مناسبت، در سمت چپ انواع گزارش ها و در پایین گزینه های مختلف، در همان پنل را پیدا می کنیم.

در بخش مرکزی رابط Analytics، معیارها و ابعاد ظاهر می شوند، چه به صورت داده، جداول یا نمودار.. این داده‌ها با مرور چهار نوع گزارش اصلی تغییر می‌کنند: مخاطب، کسب، رفتار، و تبدیل.

در بخش مدیریت، تمام تنظیمات ابزار را پیدا می کنیم، تقسیم گزینه ها در سطح Account (مشتری)، Property (وب یا برنامه) و View (سفارشی سازی داده های آینده).

در Analytics می‌توانیم هشدارهای خودکار برای مواردی که رفتار عجیبی از داده‌ها وجود دارد، مانند افزایش یا کاهش زیاد ایجاد کنیم. یعنی همیشه مجبور نیستیم به تابلوها و شماره آنها بچسبیم.

گزارش های آنالیتیکس و مهمترین معیارهای آنها چیست؟

ما می توانیم در مورد چهار یا پنج گزارش اساسی صحبت کنیم، بسته به این که آیا گزارش زمان واقعی را در نظر می گیریم که اساساً پیش نمایشی از بقیه گزارش ها است. این گزارش‌ها ممکن است محدود به آموزش یا توانایی ما برای دستیابی به اطلاعات بیشتر با این ابزار باشد. با کمی کد توسعه، می توانیم از نصب مبتدی به نصب حرفه ای برسیم. گزارش‌ها مجموعه‌ای از معیارها و ابعاد هستند که هر کدام دارای مجموعه‌ای از شاخص‌های کلیدی یا KPI هستند.

گزارش شنوایی

ما تجزیه و تحلیل می کنیم که چه کسانی از وب سایت ما بازدید کرده اند و از چه چیزی برای این کار استفاده کرده اند.، اغلب. بنابراین داده هایی مانند سن، جنس، زبان، مکان، فرکانس، فناوری استفاده شده، نام تجاری دستگاه تلفن همراه وجود دارد… در اینجا خواهیم دید که آیا آنها بیشتر از طریق دسکتاپ، تبلت یا دستگاه های تلفن همراه به ما مراجعه می کنند یا خیر.

گزارش کسب

به ما اطلاع می دهد که بازدید از وب سایت ما چگونه توسعه یافته است: اگر از طریق سئو بوده است، اگر به این دلیل است که آدرس ما را می‌دانستند، اگر از طریق پیوند است، اگر از طریق شبکه‌های اجتماعی… انگار این کافی نبود، می‌توان بررسی کرد که کمپین‌های جذب ترافیک چقدر موثر بوده است. با بررسی دقیق معیارهای خود در اینجا به منابع، رسانه ها، کانال ها نگاه می کنیم…

گزارش رفتار

در اینجا می بینیم که کاربران در صفحه ما چه می کنند: جایی که وارد می شوند، کجا خارج می شوند، صفحاتی که بیشترین بازدید را دارند، سرعت سایت، جستجوهای انجام شده، جایی که کلیک کرده اند (اگر این گزینه را با کد بیشتری پیکربندی کرده باشیم) … ضروری است سعی کنیم میانگین زمان را افزایش دهیم. در صفحه، از آنجایی که کاربر زمان بیشتری را صرف می کند، انجام رفتار هدف ما آسان تر است. از طرف دیگر، ما باید مراقب کاربران تکرار شونده باشیم، زیرا می تواند یک عامل مثبت و منفی باشد.

گزارش تبدیل

مفیدترین بخش ابزار: دانستن اینکه آیا در حال دستیابی به اهداف هستیم یا خیر، آدرس هایی که در آن به دست می آیند، کاربران برای تبدیل از کدام راه پیروی می کنند، کدام محصولات بیشترین فروش را دارند، کدام کانال ها سودآورتر هستند و بسیاری موارد دیگر. همه چیز به اهداف ما بستگی دارد، که می تواند از دریافت یک فرم ساده تا خرید در یک تجارت الکترونیک یا فروشگاه آنلاین باشد. فروش، درآمد و بسیاری دیگر از معیارهای مرتبط با سودآوری از این گزارش بیرون می آیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حسین میخک

حسین میخک