پرش به محتوا
خانه » بلاگ » سئو معنایی چیست؟

سئو معنایی چیست؟

سئو معنایی

اگر بازاریاب یا صاحب کسب و کار هستید و در حال طراحی وب سایتی برای ارائه محصولات و خدمات خود هستید، احتمالاً به شما گفته شده است که باید از SEO (بهینه سازی موتور جستجو) استفاده کنید. این به این دلیل است که امروزه سئو بخش مهمی از هر استراتژی بازاریابی اینترنتی موفق است. اما اگر با این تاکتیک آشنا نیستید، ممکن است متقاعد نشده باشید که ارزش وقت یا پول شما را دارد. به همین دلیل در ادامه قصد داریم مفهوم سئو معنایی را بررسی کنیم و به نقش آن در بازاریابی محتوا و مزایای اصلی آن برای کسب و کار شما بپردازیم.

سئوی معنایی

سئوی معنایی تمرین نوشتن محتوای بهینه سازی شده بر روی موضوعات برای موتورهای جستجو است، نه فقط با استفاده از کلمات کلیدی.

سئوی معنایی یک تکنیک بازاریابی برای بهبود ترافیک وب سایت با ارائه محتوای مرتبط و معنی دار است که می تواند بدون ابهام به یک هدف جستجوی خاص پاسخ دهد.

هدف از سئوی معنایی چیست؟

هدف سئوی معنایی پاسخ دادن به یک سوال واحد در مورد یک موضوع نیست، بلکه پاسخ به تمام سوالاتی است که ممکن است یک کاربر در مورد همان موضوع داشته باشد و اطلاعات لازم را در یک ساختار سلسله مراتبی ارائه دهد.

جستجو در دهه گذشته به طور چشمگیری تغییر کرده است و فناوری وب معنایی به یکی از دلایل اصلی تبدیل شده است. کاربران اکنون می خواهند که موتورهای جستجو زبان طبیعی آنها را مانند یک انسان درک کنند. گوگل همچنین می تواند هدف کاربر و سوالات مربوط به موضوع جستجو شده را درک کند.

گوگل نه تنها کلمات کلیدی “و”، “طراحی” و “مکان” را تشخیص می دهد، بلکه قصد کاربر در پشت این پرسش ها را برای ارائه دقیق ترین نتایج تجزیه و تحلیل می کند. بنابراین، آنچه می بینیم فهرست برجسته ای است که راه های طراحی وب سایت ها را توضیح می دهد.

معناشناسی مطالعه معنا در یک زبان است، خواه کلمات، عبارات یا جملات باشد. به عنوان مثال، “بچه” می تواند به معنای “پسر” یا “دختر” باشد که همه آنها از نظر فنی به معنای “کودک” هستند، اما هر کدام معنای خاص خود را دارند. در حالی که بحث در مورد اصطلاحات یا ضرب المثل ها ممکن است کمی خسته کننده و گیج کننده به نظر برسد، نقش معناشناسی در سئو در سال های اخیر بسیار مهم شده است.

بنابراین، با برآورده شدن اهداف جستجوی بالقوه، صفحات معتبرتر و جامع تری در مورد همان موضوع ایجاد می شود. با سئوی معنایی، محتوای کامل، جامع و دایرکتوری ایجاد می شود. این محتواها همچنین می‌توانند شامل برنامه‌های کاربردی وب مختلف، محتوای تصویری و ویدیویی، محتوای متنی یا نظرسنجی‌ها و فایل‌های PDF باشند که نیازهای کاربر را برآورده می‌کنند. بخش‌های مختلف یک موضوع در یک سلسله مراتب در URL‌های پودر و صفحه، لینک‌های داخلی و لینک‌های سرصفحه و پاورقی قرار می‌گیرند.

سئوی معنایی یک تجربه کاربری ساختاریافته به جای محتوای فردی و تصادفی ایجاد می کند. در نتیجه، محتوای تهیه شده بر اساس سئوی معنایی، از نظر گوگل، بینگ، یاندکس یا سایر موتورهای جستجو، تضمین می کند که در طول زمان کاربر محتوایی را پیدا می کند که با هدف جستجو در یک موضوع خاص مطابقت دارد.

اهمیت سئوی معنایی؟

چندی پیش، گوگل محتوای صفحه را 100% بر اساس کلمات کلیدی رتبه بندی کرد. به عنوان مثال، اگر صفحه ای را بنویسید که بارها و بارها از کلمه کلیدی “بهینه سازی سایت” استفاده می کند، گوگل متوجه خواهد شد که کلمه کلیدی در سراسر محتوای صفحه ظاهر می شود. پس این صفحه قطعا در مورد بهینه سازی وب سایت است!!

سپس در سال 2013 گوگل الگوریتم مرغ مگس خوار را راه اندازی کرد. این الگوریتم به طرز چشمگیری نحوه کار گوگل را تغییر داد. به جای اینکه فقط به کلمات کلیدی نگاه کند، اکنون محتوای کلی صفحه را می خواند و درک می کند.

به عنوان مثال، قبل از الگوریتم مرغ مگس خوار، اگر «آموزش بهینه سازی سایت» را جستجو می کردید، گوگل صفحاتی را به شما نشان می داد که دقیقاً از این عبارت در آن صفحه استفاده می کردند. اما مرغ مگس خوار باهوش تر از این حرف هاست. گوگل هنوز در حال تحقیق در مورد کلمات کلیدی است، اما تنها به آنها متکی نیست.

بنابراین، به جای اینکه فقط صفحات را برای کلمات کلیدی اسکن کند، به دنبال صفحاتی می‌گردد که «انواع روش‌های بهینه‌سازی سایت» یا هر موضوعی را در مورد تمرکز اصلی جستجو پوشش می‌دهند.

همانطور که موتورهای جستجو هوشمندتر شدند و شروع به درک معنای واقعی کلمات کردند، صاحبان محتوا از ایجاد صفحات وب به توصیف آن صفحات وب با استفاده از داده های مفهومی مرتبط و فناوری های وب معنایی حرکت کردند. این امر با ایجاد واژگان schema.org امکان پذیر شد، ابتکاری که در سال 2011 توسط بزرگترین موتورهای جستجوی جهان (بینگ، گوگل و یاهو!) برای پیاده سازی یک ساختار طرح داده مشترک برای توصیف صفحات وب راه اندازی شد. در 1 نوامبر 2011، بزرگترین موتور جستجوی روسی Yandex نیز به این انجمن پیوست.

سئو معنایی

سئو معنایی و الگوریتم های گوگل

به روز رسانی مرغ مگس خوار گوگل 90 درصد درخواست ها را تحت تاثیر قرار داد. مرغ مگس خوار گوگل با حذف پیوندهای بین پرس و جوها، به گوگل این فرصت را داد تا پرس و جوها را به ترتیب معنایی قرار داده و قصد واقعی و بالقوه کاربر را تجزیه و تحلیل کند. بنابراین می توان گفت که سئوی معنایی مفهومی جا افتاده برای موتورهای جستجو از گذشته است.

با الگوریتم به روز شده مرغ مگس خوار گوگل، گوگل نحوه مرتب سازی نتایج جستجو را تغییر داده است. با پیاده‌سازی این الگوریتم، افراد می‌توانند نتایج دقیق‌تری بر اساس معنای پیرامون پرس‌و‌جوهای خود دریافت کنند.

به عنوان مثال، هنگامی که یک کافی شاپ را جستجو می کنید، اگر به مرورگر خود اجازه دسترسی به مکان را بدهید، Google لیستی از مکان های نزدیک را به شما نشان می دهد. دانستن سایت شما ممکن است به موتورهای جستجو کمک کند تا از نمایش صفحات با کلمات کلیدی منطبق عبور کنند.

مرغ مگس خوار علاوه بر نشان دادن نتایج بهتر به کاربران، نتایج غنی و قطعه های برجسته را نیز تبلیغ می کند تا کاربران بتوانند بدون نیاز به کلیک بر روی پیوندها در نتایج جستجو، پاسخ دقیق را ببینند.

برای مقابله با پرس و جوهای دشوار یا محاوره ای، گوگل فناوری را معرفی کرده است که می تواند معنای کامل کلمات کلیدی را در رابطه با سایر کلمات در پرس و جو تجزیه و تحلیل کند، نه فقط یک به یک. این فرآیند بازنمایی رمزگذار دوطرفه از ترانسفورماتورها یا BERT نامیده می شود. با استفاده از این فناوری، افراد می توانند با استفاده از حروف اضافه (مانند “به” یا “از”) و زبان انسانی به روشی که برای آنها طبیعی است جستجو کنند.

با این حال، با افزایش نیازهای تحقیقاتی، این احتمال وجود دارد که BERT به زودی با مدل جدیدتری جایگزین شود.

این الگوریتم جدید SMITH یا Siamese Transformer-Based Hierarchy نامیده می شود. همانطور که محققان پیشنهاد می کنند، SMITH در درک کل اسناد ماهرتر است و می تواند متن بعدی را در زمینه پیش بینی کند، در حالی که BERT فقط می تواند کلمات را پیش بینی کند.

اگرچه اسمیت به نوعی بهتر از BERT است، اما به طور کامل جایگزین الگوریتم دوم نخواهد شد. الگوریتم جدیدتر از BERT با انجام کارهای پیچیده تری که BERT نمی تواند انجام دهد، پشتیبانی می کند.

تا به حال، هیچ کس نمی داند چه زمانی این فناوری جدید وارد بازار می شود.

چگونه با استفاده از سئوی معنایی محتوا بنویسید؟

نوشتن محتوای معنایی اصطلاحی برای ایجاد محتوا برای اصل سئوی معنایی است. برای نوشتن محتوای مناسب برای سئوی معنایی، تمام پرس و جوهای انجام شده توسط کاربر، همه زیرعنوان ها در یک موضوع در یک سلسله مراتب قرار می گیرند. برای یک پروژه سئو معنایی، یک نظرسنجی SERP و تعریف هدف جستجو باید با در نظر گرفتن تمام موضوعات فرعی در موضوع انجام شود. حجم جستجو نیز در یک شبکه محتوا که برای بهینه سازی معنایی موتور جستجو ساخته شده است، مهم است. برای استراتژی سئو معنایی خود می توانید از استراتژی های زیر استفاده کنید.

پرس و جوهای مورد استفاده برای بررسی موضوع باید به صورت سلسله مراتبی فهرست شوند.

 هدف تحقیق باید از این پرس و جوها تحلیل شود.

 نهادهایی مانند مردم، سازمان ها، قوانین، کشورها، مکان ها، شهرها و تاریخ ها باید در موضوع گنجانده شوند.

 مقدار محتوای جداگانه ای که در اطراف موضوع ایجاد می شود باید مشخص شود.

 سلسله مراتبی که در آن مطالب به یکدیگر پیوند می خورند و نحوه پیوند دادن به انکر تکست ها باید مشخص شود.

 برای اینکه مطالب به وضوح توسط موتور جستجو از یکدیگر متمایز شوند، باید مشخص شود که کدام موضوع و در چه محتوایی در حال پردازش است.

 با استفاده از متا تگ ها، عنوان ها، کلمات کلیدی و متن های لنگر، URL هایی که باید تولید شوند باید به موتور جستجو بگویند که چه محتوایی با هدف جستجو مطابقت دارد.

محتوا باید به زبانی بسیار تخصصی ایجاد شود تا به نفع کاربر باشد و اطمینان حاصل شود که به راحتی توسط موتور جستجو قابل درک است.

چگونه کلمات کلیدی مرتبط را برای سئو معنایی پیدا کنیم؟

سئوی معنایی یک مفهوم مهم است زیرا به شما امکان می دهد به جای یک کلمه کلیدی، روی یک موضوع تمرکز کنید. به همین دلیل، تحقیق کلمات کلیدی نیز متفاوت است. در این مرحله، به جای تمرکز بر روی یک پرس و جو، باید بر روی چندین کوئری مرتبط با یکدیگر تمرکز کنید.

روش های مختلفی برای جستجوی کلمات کلیدی معنایی برای سئو وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

ابزارهایی مانند Google Keyword Planner، Ahrefs Keyword Explorer، SEMRush Keyword Magic Tool و Moz Keyword Research for Semantic Search همگی می توانند برای سئو استفاده شوند.

گوگل تکمیل خودکار گوگل افراد همچنین از گوگل پرس و جوهای پیشنهادی بپرسید نمودار دانش گوگل پنل معنایی گوگل می تواند برای تحقیقات سئو استفاده شود.

منابعی مانند Wikipedia، Wikidata و Wikihow نیز می توانند برای جستجوی کلمات کلیدی معنایی برای سئو مفید باشند.

عناوین ویدئوهای یوتیوب، نظرات، موضوعات تالار گفتگو، و سوالات پرسیده شده در روابط عمومی شرکت یا منابع خبری نیز می توانند برای تحقیق کلمه کلیدی معنایی استفاده شوند.

نکته مهم در سئوی تحقیقات معنایی، گروه بندی سوالات و پرس و جوهای کاربران بر اساس اهداف جستجوی خاص است.

Google Images و Query Refine Bubble ها نیز به جستجوی معنایی SEO کمک می کنند زیرا آنها همچنین با یک سلسله مراتب متن مرتبط هستند.

اکنون که می دانیم الگوریتم ها چگونه کار می کنند، باید بتوانیم محتوا را با توجه به نقش جستجوی معنایی بنویسیم.

سئو معنایی

نحوه استفاده از سئو معنایی برای رتبه بالاتر در لیست نتایج

برای استفاده صحیح از سئوی معنایی، گردش کار خود را به دو مرحله تقسیم کنید: مرحله ایجاد محتوا و مرحله بهینه سازی.

مرحله تولید محتوا

این مرحله شامل انتخاب موضوع با توجه به قصد کاربر، جمع آوری لیستی از کلمات کلیدی مرتبط و ایجاد ساختار محتوا خواهد بود.

سپس یک لیست کلمات کلیدی ایجاد کنید. فهرستی از عبارات کلیدی مرتبط و کلمات LSI (کلماتی که از نظر معنایی با یک مفهوم یا عبارت مرتبط هستند) در مورد موضوعی که از نظر معنایی با عبارت کلیدی مورد نظر شما مرتبط است، تهیه کنید.

کلمات کلیدی طولانی را انتخاب کنید که مرتبط با موضوع شما هستند و هدف مشخصی دارند. لیست کلمات کلیدی را با ترکیب پرس و جوهای مشابه و تکراری در گروه ها حذف کنید. از ابزارهای تنظیم کلمه کلیدی استفاده کنید.

به سادگی پر کردن محتوای خود با کلمات کلیدی مناسب دیگر راه حل نیست، محتوای شما باید کاربران هدف شما را شناسایی کند. نکته کلیدی این است که به محتوا فکر کنید، نه فقط به کلمات کلیدی، و وظیفه شما این است که به درستی آن کلمات کلیدی را تفسیر کنید تا نیازهای مشتریان خود را به بهترین نحو برآورده کنید.

صفحه خود را بهینه کنید

گام بعدی این است که نوشته خود را با بهینه سازی محتوای خود با داده های ساختاریافته، پیوندهای داخلی، متن هایپرپیوند شده و موارد دیگر تنظیم کنید. برای کمک به Google برای درک بهتر محتوای شما، از داده های ساختاریافته استفاده کنید – قالبی برای دسته بندی محتوا در یک صفحه. داده های ساختاریافته زبانی است که به موتورهای جستجو توضیح می دهد که چه محتوایی به شیوه ای جذاب نمایش داده می شود.

پیوند داخلی در جستجوی معنایی

یک ساختار لینک داخلی خوب به محتوای شما کمک می کند تا در مکان مناسب در جستجو ظاهر شود. و نقش موثری در سئو معنایی دارد.

این ساختار از سه عنصر تشکیل شده است: ساختار پیوند منوهای سایت، ساختار پیوند نشانگرهای صفحه (لیست صفحه) و ساختارهای پیوند داخلی در بدنه مقاله.

با پیوند دادن صفحات به یکدیگر، نه تنها به خوانندگان خود کمک می کنید تا سایت شما را کشف کنند، بلکه به گوگل کمک می کنید تا به راحتی آن را بخزد و صفحات جدید را کشف کند.

سئو معنایی فرآیند بهینه سازی محتوای شما برای یک موضوع به جای یک کلمه یا عبارت کلیدی است. از آنجایی که الگوریتم‌ها اکنون در درک هدف کاربر بهتر شده‌اند، شما باید نه تنها به درخواست مستقیم، بلکه به هر آنچه در اطراف آن می‌گذرد نیز پاسخ دهید. این به معنای پاسخ دادن به سوالات اضافی برای تکمیل پرس و جو است.

ایجاد محتوا و بهینه سازی برای جستجو بر اساس ارتباط و ارزش است. حتی اگر صفحه شما از اعتبار بالایی برخوردار باشد، اگر محتوا با موضوع شما مرتبط نباشد، رتبه ای نخواهد داشت.با پیروی از اصول اولیه سئوی معنایی، باید صفحات خود را برای جستجوهای زبان طبیعی آماده کنید، تا حد امکان به سوالات پاسخ دهید و محتوای خود را بهینه سازی کنید تا به گوگل کمک کنید آن را به درستی بخواند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

حسین میخک

حسین میخک